A gázolaj- és fűtőolaj-készletek továbbra is alacsonyak a világon, ami aggodalomra ad okot a tél közeledtével - írja a Reuters elemzése alapján a Portfólió.
A piaci aggodalmat az okozza, hogy Oroszország a tél beállta előtt betiltotta a dízelolaj exportját.
A dízel ára Európában és Amerikában a szezonális finomítók bezárása és az erős kereslet miatt már most is magas. Ha az orosz exporttilalom fennmarad, az olyan országok, mint Brazília és Törökország, amelyek korábban az orosz üzemanyagtól függtek, alternatív szállítók felé fordulnak, ami fokozza a versenyt az üzemanyagpiacokon, és felhajtja az árakat - írja a Reuters.
A kínai üzemanyag-exportnak kritikus szerepe lehet
egy esetleges válság elhárításában.
A korábban nettó importőrnek számító Kína növekvő finomítói kapacitásának köszönhetően jelentős üzemanyag-exportőrré vált. Ez a tendencia 2022-ben döntő szerepet játszott, mivel enyhítette az Oroszország ukrajnai inváziója és az azt követő, az orosz olaj- és üzemanyagimportra vonatkozó szankciók okozta zavarok hatását.
Kína üzemanyag-exportja, amely októberben körülbelül napi 519 000 hordóval (bpd) fog növekedni, reményt adhat az ellátási nehézségekkel küzdő országoknak. A dízelkivitel 2023 első kilenc hónapjában több mint 200%-kal nőtt 2022 azonos időszakához képest.
A hírügynökség hangsúlyozza, hogy Kína folyamatos exportstratégiája az elkövetkező hónapokban meghatározhatja az olajipar pályáját.