eur:
410.55
usd:
394.12
bux:
0
2024. december 27. péntek János
Egy személyautót tisztogat egy kereskedő a Fővárosi Autópiacon a XIX. kerületi Nagykőrösi úton 2013. szeptember 7-én.
Nyitókép: MTI Fotó: Kovács Tamás

Magyarországon egyre több az öreg autó

Szakértők ezt a romló életszínvonallal is magyarázzák.

A portfolio.hu számol be arról, hogy lendületesen nő a Magyarországon forgalomba helyezett személyautók állománya, de emellett az átlagéletkoruk is. Utóbbi lényegében a 2008-as válság óta töretlenül emelkedik - derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) friss adataiból.

A fordulathoz egészen biztosan szükség lenne a magyarok életszínvonalának emelkedésére, de a jelenlegi inflációs környezetben ez aligha következik be. Az sem segít, hogy a rendkívül gyenge forint miatt nagyot drágultak az új autók és importból sem könnyű fiatal kocsihoz jutni.

Ez látszik az átlagéletkor emelkedéséből is, amely 2008 óta töretlenül nő és 2022 végére elérte a 15,4 évet, holott a válság előtt alig volt idősebb 10 évnél az átlagos magyarországi személyautó.

2022 végén 4 millió 94 ezer személyautó volt forgalomban Magyarországon, amely óriási szám tekintettel arra, hogy bő 8 év alatt egymillióval lett magasabb és 20 évvel ezelőtt még csak 2,6 millió kocsi futott itthon.

Messze a legtöbb autó Opel emblémát hord itthon, gyakorlatilag minden nyolcadik. Ugyanakkor az Opelek darabszáma az elmúlt években csökkenő tendenciát mutat és ezzel együtt az életkoruk is erősen emelkedik. Az átlagos Opel már 17 éves.

A Suzuki áll a második helyen, a személyautók 10,3 százaléka ilyen márkájú. A Suzuki speciális helyzetben van itthon, ugyanis a válság előtt - köszönhetően a laza hitelszabályoknak és az árának - elképesztő ütemben nőtt a számuk, azonban amikor jött 2008, ez a trend megtört. Éveken át 400 ezer körül áll a Suzukik darabszáma és ezzel együtt lendületesen öregedett is a márka. Az utóbbi években megint fontos szereplője lett az újautó-piacnak, de ez sem volt elegendő: a Suzukik is idősebbek mint a magyar átlag: 16,2 évesek.

Ezeket követi egymás után a három német prémiummárka, amelyek kedvelt célpontjai a használt külföldi autókra vadászó magyaroknak.

Az Audik állománya az elmúlt 5 évben, vagyis 2017 és 2022 között 35,8 százalékkal emelkedett mára több mint 135 ezer fut belőlük itthon, átlagéletkoruk 16,2 év.

Nem meglepő az sem, hogy a prémiumok mellett mely márkák állománya nőtt a legnagyobb ütemben az elmúlt 5 évben.

Az első helyen a Kia áll, amelyből 2017 és 2022 között 139 százalékkal lett több. 8,6 éves átlagéletkora népszerűsége mellett annak is köszönhető, hogy a gyártó az utóbbi 10-15 évben lett jelentős szereplője az európai autópiacnak. Jelenleg több mint 94 ezer kiás van itthon.

A Hyundaiok száma az elmúlt 5 évben 122 százalékkal nőtt, hasonlóan dél-koreai márkatársához. A Hyundai-ok sem túl idősek, 10,1 évesek átlagosan és majdnem 80 ezer van belőlük itthon.

A Dacia-statisztikákat az torzítja, hogy a 80-as, 90-es évek utcaképéhez hozzátartozó autóknak nem sok közük van a mostani, Renault-csoporthoz tartozó márkához, amely nagyon kedvelt a magyarok körében. A Dacia a Logan kisautóval kezdte éli reneszánszát, de a Duster SUV-ból is rengeteg fut az utakon. A Daciák darabszáma 110 százalékkal nőtt (69 ezer darab) az elmúlt 5 évben, átlagéletkoruk mindössze 6,9 év.

A cikkből az is kiderül, hogy a benzines autók majdnem kétharmados többségben vannak, a dízelek pedig 30 százalék felett állnak. Értelmezhető arányt még a hibridek képviselnek 3,8 százalékkal, de az elektromos autóké 1 százalék alatti.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×