eur:
410.64
usd:
393.87
bux:
0
2024. december 29. vasárnap Tamara, Tamás
Nyitókép: PIxabay

Grád Ottó: átmehet a magyar üzemanyagügyi javaslat az uniós döntéshozókon

Hozhat némi könnyítést Orbán Viktor miniszterelnök azon javaslatának uniós szintű elfogadása, hogy ideiglenesen szűnjön meg az üzemanyagok bioösszetevővel való adagolása, de a „biodízelgyártók mosolya nem maradna őszinte” Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára szerint.

Grád Ottó azt mondta a Világgazdaságnak: mindenképpen lehet arra számítani, hogy az uniós döntéshozók legalább erre az évre hozzájárulnak ahhoz, hogy csökkenjen vagy legyen nulla az üzemanyagok bioadalékokkal történő kötelező adagolása, és az is elképzelhető, hogy e téren bizonyos mozgásteret adnak a tagállamoknak.

A Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára rámutatott: Csehország lépett az adalékolás idei csökkentése érdekében, vagyis már van a kormányfő által felvetett intézkedésre uniós példa. Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy a bioösszetevő literenként mindössze néhány forinttal drágább az üzemanyag kőolajalapú részénél, és az adalékolás aránya is szerény.

A VG piaci információi szerint egy liter benzin vagy gázolaj árából 20-30 forint a bioösszetevő. A lap szerint bár a termelési költségek és így a nagykereskedelmi árak csökkentése szempontjából ez is számít, de megoldást nem jelent a magas árak mellett. Annál nagyobb érvágás lenne a bioetanol-gyártóknak.

A dízel esetében olyan olajos magvakból (napraforgóból, repcéből) származó alapanyagra van szükség, amelynek a beszerzése Ukrajnából és Oroszországból a háború miatt számottevően romlik.

Európában nem lehet ennyi repcét előállítani, az egyre gyakoribb szárazságok miatt jelentősen csökkent a vetésterület, Magyarországon pedig most sok helyen ki kellett tárcsázni a vetést, mert nem kelt ki - mondta a portálnak Sándorfy András, a Marton Genetics ügyvezető igazgatója.

Azt is hozzátette, hogy a bioetanolt szemes kukoricából lehet előállítani, főként Közép-Európában, a Balkán egy részén, valamint Észak-Olaszországban és Dél-Franciaországban. Viszont a szemes kukorica az élelemmel és az abraktakarmánnyal versenyez, itt pedig felvetődik a kérdés: kenyeret tankoljak a kocsiba, vagy bioüzemanyagot?

Címlapról ajánljuk
Sejtik, mi vezetett a dél-koreai légi katasztrófához, de sok a kérdőjel

Sejtik, mi vezetett a dél-koreai légi katasztrófához, de sok a kérdőjel

Bizonytalanság övezi szakértők körében a Dél-Korea területén történt, az eddigi legtöbb halálos áldozatot követelő repülőgép-szerencsétlenség lehetséges okait, különösen a madárbecsapódásról szóló első hivatalos feltételezést.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×