eur:
394.24
usd:
369.95
bux:
65045.06
2024. április 20. szombat Tivadar
Container cargo ship carrying container for business freight import and export, Aerial view container ship arriving in commercial port.
Nyitókép: AvigatorPhotographer/Getty Images

Karácsonyi káosz: a vásárlók lehetnek az ünnepi időszak vesztesei

Az Amazonnak dollármilliárdokba kerül az idei karácsonyra való felkészülés: világszerte teli vannak a nagy kikötők, nem tudnak annyi hajót fogadni, amennyi árut hozna.

Régóta szólnak a híradások arról, hogy az idei karácsonyra másképp kell készülnünk, mint a korábbiakra: a BBC cikkéből kiderül, hogy ez nemcsak a fogyasztókra, hanem a kereskedőkre is vonatkozik.

Az Amazon a munkaerőhiány és a globális ellátási lánc nehézségei miatt dollármilliárdokat fektet be annak érdekében, hogy a problémák a lehető legkisebb hatással legyen az év végi vásárlásokra.

Bónusz jár a belépőknek

A cég szerint a hatalmas összeget a megemelkedett konténerdíjak és szállítási költség mellett a munkaerőhiány-problémák megoldása, béremelések és az ellátási lánc okozta problémák emésztik fel. Andy Jassy vezérigazgató szerint rövid távon ez nagyon nagy költség a cégnek, de partnereik és vásárlóik prioritásként kezelése szempontjából viszont helyes lépés is egyben.

A cég Nagy-Britanniában 20 ezer alkalmazottat venne fel, azok, akik teljes állásban, nem csak a téli időszakra szerződnek, ezer fontos belépési bónuszt kapnak a cégtől. Tíz fontos, nagyjából 4270 forintnak megfelelő órabérrel várják az alkalmazottakat. Korábban a céget sokszor bírálták a munkakörülmények és bérezési rendszere miatt.

Eközben az Apple nyilvánosságra hozta, milyen veszteséget okozott a cég számára a mikrochiphiány: hatmilliárd dolláros kieséssel járt a probléma.

Tim Cook, a cég vezetője elismerte, hogy a gond hosszabb ideje áll már fenn, mint arra eredetileg számítottak, és mostanra gyakorlatilag minden terméküket érinti.

Azt hittük, mostanra nem lesz gond

A globális kereskedelemben korábban azt gondolták, 2021 októberére már rég megoldódnak az ellátási lánc problémái: a valóságban sokkal rosszabbakká váltak, írja a Bloomberg. A H&M Európában nem tud megfelelni a keresletnek a hiányok miatt, a Nike módosította terveit a vietnámi gyártatás koronavírus okozta problémái miatt, hogy csak néhány példát említsünk.

A koronavírus-kitörések megbénították a kikötőket, ennek eredményeképp

tízszeresére nőtt a szállítás ára.

A kereslet ugyanakkora maradt, de sokszor hiába fizetnének a viszonteladók akár igen borsos árat is a szállításért, a termékek nem tudják elhagyni Kínát, a megkerülhetetlen előállítási helyszínt az ott felhalmozódott rengeteg áru., a konténerhiány és a kikötők esetleges lezárásai miatt.

14 helyett 70 nap a szállítás

Szakértők szerint a vásárlók lesznek az ünnepi időszak vesztesei, mivel nagyon limitált lehetőségek közül választhatnak majd a boltokban: nem csoda, hisz ha az áru el is jut például Amerikába, ott hetekig állhatnak a játékok az kikötőkben, mert nincs, aki lerakodja a hajókról a konténereket, amelyek minden mennyiségben áramlanak be.

Békeidőben két hétbe telik, mire egy Kínából elindított konténer megérkezik Amerikába vagy Európába. 14 nap helyett mostanság azonban 70 napra nőtt ez az idő a gyárból történő kiszállítás és a piacokra történő megérkezés közt: a BBC cikke szerint nincs elég konténer Kínában, mert még nem tudtak azokkal visszatérni Amerikából.

Így amit november első napjaiban gyártanak Ázsiában, az majd csak az újévben érkezhet meg például hozzánk.

Az sem megoldás, hogy már éjjel-nappal nyitva vannak és dolgoznak az amerikai kikötők - ha egy éve történt volna ez az intézkedés, az segíthetett volna elemzők szerint, a mai helyzetet azonban már nem lehet így megoldani. Három hónapig is eltarthatnak még a hiányok.

Címlapról ajánljuk

Harry hercegi címe bánhatja, hogy állandó amerikai lakos lett

Harry herceg, III. Károly angol király kisebbik fia hivatalosan is felszámolta kapcsolatait Nagy-Britanniával. Így értékelik a szigetországban a lépését, hogy az Egyesült Államokat jelölte meg állandó lakhelyeként. Felmerült, hogy emiatt elveszítheti hercegi címét.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.22. hétfő, 18:00
Dobrowiecki Péter Lengyelország-szakértő, az MCC Magyar-Német Intézet kutatási vezetője
Mitrovits Miklós történész, Lengyelország-szakértő
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×