A berlin-brandenburgi Willy Brandt nemzetközi repülőtér (BER) az egykori NDK területén kezdett legnagyobb beruházás, átadására eddig négy dátumot tűztek ki, és egyiket sem sikerült betartani.
Most viszont sikerülhet, 2020 októberének utolsó napján elindulhat a forgalom - nyilatkozott Dietmar Woidke, Brandenburg tartomány miniszterelnöke a beruházásért és az üzemeltetésért felelős állami cég felügyelőbizottságának ülése után.
A Berlin, Brandenburg és a szövetségi állam közös vállalkozásában épülő repülőtér kivitelezési munkálatai 2006-ban kezdődtek, és az első tervek arról szóltak, hogy 2011 október végén indulnak az első járatok a három kisebb berlini nemzetközi repülőteret (Tempelhof, Tegel, Schönefeld) kiváltó új légikikötőben. A csúszás sorozatos tervezési és kivitelezési hibák és mulasztások következménye, rendbe kellett hozni a többi között az épületegyüttes tűzvédelmi rendszerét, a falakba beépített csővezetékkel és kábelhálózattal együtt.
Időközben - még 2008-ban - bezárták a Berlin központjától néhány kilométerre fekvő Tempelhof repülőteret. Az új tervek szerint a BER megnyitásával együtt az ugyancsak a város belső kerületeinek közelében fekvő Tegel repülőteret is bezárják, a schönefeldi - amelynek szomszédságában a BER épül - viszont néhány évig indít és fogad majd járatokat.
Az egykori Kelet-Berlin, az NDK fővárosa repülőtereként épült régi schönefeldi repülőtér azért marad üzemben, mert az új már a megnyitás napján túl szűkös lesz, és bővíteni kell a kapacitását; a BER-t évi 27 millió utas fogadására tervezték, de a két jelenlegi repülőtér együttes forgalma már jóval 30 millió felett van.
A BER a frankfurti és a müncheni után a harmadik legnagyobb németországi repülőtér lesz, amikor elkészül. A beruházás költségei várhatóan elérik majd a 6,5 milliárd eurót (2180 milliárd forint), ami csaknem a háromszorosa az első költségvetésben tervezett 2,4 milliárd eurónak.