eur:
408.67
usd:
358.53
bux:
89739.83
2025. április 23. szerda Béla

Visszafelé is elsülhet a taxis áremelés

2013-ban az állam gyakorlatilag hatósági áras és erősen szabályozott piaccá tette a fővárosban a taxizást jelentős tarifaemelés mellett. Most a szakma újabb áremelés igényét vetette fel. Arról, hogy ennek milyen közgazdasági realitásai lehetnek, Madár Istvánt, a Portfolio vezető elemzőjét kérdeztük.

  • főváros 2013-ban 280 forintban határozta meg a kilométerenkénti taxitarifát, és az elmúlt négy évben ezen a hatósági áron nem változtatott.
  • A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) a taxis szakmai szervezetekkel, érdekképviseletekkel, vállalkozásokkal egyeztetve 2018 január elsejétől 10 százalékos tarifaemelést kezdeményez a fővárosi önkormányzatnál. Részletek, kívánt árak itt.

"Egy termék ára és a hozzá kötődő, a termék eladásából származó jövedelmek általában úgy változnak, ahogy a termék előállításának hatékonysága javul. Vannak azonban olyan területek - főleg szolgáltatások -, ahol ez nem így működik. Ilyenek az oktatási és egészségügyi szolgáltatások, a fodrászat, az idegenforgalom és vendéglátás mellett tipikusan ilyen a személyfuvarozás is, ahol maga a taxizás nem tud hatékonyabbá válni" - kezdte a piac helyzetének leírását Madár István. 

Az ilyen tevékenységeknél jellemzően a nemzetgazdaság átlagos jövedelemszintje határozza meg, mit lehet elkérni az adott szolgáltatásért. Ezért amikor arról beszélünk, hogy jogos-e vagy nem jogos a taxizás árának emelése, akkor tulajdonképpen arról van szó, hogy

a növekvő lakossági jövedelmekből járhat-e már több a taxisoknak.

Ezt a kérdést bonyolítja két fontos dolog: 2013 elején volt egy igen jelentős hatósági áremelés, illetve egy piacbezárás. Ez utóbbi miatt nem a taxisok és az utasok által határozódik meg a kereslet-kínálat függvényében a taxizás ára, hanem a szabályozó hatóságnak kellene megsejtenie, hogy elfogadható-e már az utasok számára egy magasabb árszint.

A lakosság jövedelemviszonyai az elmúlt 2-3 évben a lakosság jövedelemszintje javult, idén akár a 10 százalékot is elérheti a reálbér-növekedés, és ez összességében növekvő keresletet jelenthet a taxispiacon is.

"Ám nem biztos, hogy egy áremelés növeli a hatékonyságot. Az elmúlt években sok panasz érkezett azzal kapcsolatban, hogy romlott a taxiellátottság Budapesten, nehezebb taxit kapni elsősorban zsúfolt időszakban. Egyes vélemények szerint ez a helyzet azért alakult ki, mert a korábbi időszak nagyon erős drágítása és a piac bezárása azt az eredményt hozta, hogy kisebb erőfeszítéssel, kevesebb munkával is lehet jó jövedelmeket elérni" - mondta a Portfolio vezető elemzője.

"Ebből az következik, hogy a jövedelem növekedése úgy, hogy a piaci versenyt nem engedjük hozzáférni a magasabb jövedelemhez, azt is eredményezheti, hogy a szolgáltatás színvonala romlik, hiszen elégtelen lesz a kínálat".

KAPCSOLÓDÓ HANG

VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
Nem lesz egyszerű most feltölteni az európai gáztárolókat, de legalább elkezdték

Nem lesz egyszerű most feltölteni az európai gáztárolókat, de legalább elkezdték

Jelentős gázfelvásárlásba kell kezdeniük az európai országoknak, a gáztárolók töltöttsége ugyanis az elmúlt évekhez képest igen alacsony, 30 százalék körül van jelenleg – hívta fel a figyelmet a Reuters. Pletser Tamás, az Erste olaj- és gázpiaci elemzője az InfoRádióban azt mondta, már most megkezdődött a nyersanyag felhalmozása, de a minimálisan kötelező 90 százalékos töltöttségi szint elérése így is jelentős kihívás.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.04.23. szerda, 18:00
Gyulay Zsolt
a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója, a Magyar Olimpiai Bizottság elnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×