eur:
394.24
usd:
369.95
bux:
65045.06
2024. április 20. szombat Tivadar

Megépül Magyarország első okos-autópályája

A Zalaegerszeget az M7-es sztrádával összekötő R–76-os gyorsút lehet az első hazánkban, amelyet a vezető nélküli járművek teszteléséhez készítenek fel – tudta meg a Magyar Idők.

Nemcsak a Zalaegerszeg mellett létesítendő tesztpályán alakítanak ki olyan környezetet, amely alkalmas arra, hogy vezető nélküli autókat tehessenek próbára a fejlesztők, hanem a zalai megyeszékhely területén, illetve a környező közutakon is kialakítanak tesztútvonalakat – mondta Palkovics László, a vezeték nélküli, valamint az elektromos hajtású járművek fejlesztésében és gyártásában való magyar részvétel koordinálásáért, illetve az autonóm járművek tesztpályájának felügyele­téért is felelős kormánybiztos.

Külön kiemelte a leendő R–76-os utat, amelynek nyomvonaláról a közelmúltban döntött a kormány. Ez az első hazai 2×2 sávos út, amelynek tervezésekor már figyelembe veszik a vezető nélküli járművek szükségleteit. A kormánybiztos  a Magyar Időknek elmondta, hogy vannak olyan külföldi megoldások, ahol közforgalmú autópályákon sávokat választottak le az autonóm járművek részére. Az R–76-oson erre nem lesz mód, de úgy építik meg, hogy mobil elválasztóeszközökkel ideiglenesen elkülöníthessék a tesztjárműveket a közúti forgalomtól. Erre szükség is van, hiszen nem csupán egy-egy önvezető gépkocsi használhatja a tesztsávot, hanem például teherautó-konvojok, esetleg nagy sebességgel haladva.

Az R–76-os út új nyomvonaláról február közepén döntött a kormány. Az út megépítése régóta napirenden van, de mindeddig nem sikerült kiválasztani a számos változat közül az optimális vonalvezetést. Sokáig a 76-os főút kibővítését tartották a legvalószínűbb megoldásnak, azonban a Zalacsánynál és a Nagykapornaknál lévő földrajzi akadályok miatt ezt végül elvetették. Az új nyomvonal elhalad a sármelléki repülőtér mellett, valamint egy külön ág köti be a gyorsútba Keszthelyt és Hévízt.

Ha minden határidőre lezárul, akkor idén ősszel sor kerülhet az alapkőletételre, és elkezdődhet a 165 milliárdosra becsült út építése. A kivitelezés időigénye nagyjából két év. Az új szakasznak köszönhetően a megyeszékhely és az autópálya között 32 kilométerre csökken a távolság, így két óránál rövidebb idő alatt lehet majd megtenni a Zalaegerszeg és Budapest közötti utat.

Címlapról ajánljuk
Kempf Zoltán egy időre háttérbe szorítja az influenszerkedést, és megcélozza az olimpiát

Kempf Zoltán egy időre háttérbe szorítja az influenszerkedést, és megcélozza az olimpiát

A világbajnok BMX freestyle-os néhány évre abbahagyta a versenyzést, de amikor a sportága bekerült az olimpiai programba, hamar visszatért. A népszerű influenszer az InfoRádióban elmondta: a BMX freestyle-ban nem lehet előre jósolni vagy esélyeket latolgatni, sok tényezőtől, körülménytől függ, hogy sikerül egy-egy verseny, de a kvótaszerzés lesz a célja a júniusi, budapesti olimpiai selejtezőn.

Kiderült, hány magyar dolgozik külföldön – és az is, mivel lehetne őket hazacsábítani

A magyarok főképpen a külföldön elérhető magasabb fizetés, az itthoni bizonytalanabb, kiszámíthatatlanabb jövő, valamint a "klíma" miatt vándorolnak ki valamelyik nyugat-európai országba – ez derült ki az Egyensúly Intézet felméréséből, amelyből javaslatcsomag is készült az intézet és a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége összefogásából. Az InfoRádió Kozák Ákost és Gazsi Attilát kérdezte.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.22. hétfő, 18:00
Dobrowiecki Péter Lengyelország-szakértő, az MCC Magyar-Német Intézet kutatási vezetője
Mitrovits Miklós történész, Lengyelország-szakértő
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×