eur:
389.49
usd:
361.89
bux:
68002.24
2024. május 4. szombat Flórián, Mónika

Magyar autócsere-program? A kormány árt a lebegtetésével

Bőven megérné, még költségvetési szempontból is egy autócsere-program Magyarországon, arról nem is beszélve, hogy a magyarországi autók átlagéletkora 10 év fölött van - tartják a piaci szakértők. Azt viszont károsnak látják, hogy időről időre meglebegtetik a program bevezetését, döntés ugyanakkor nem születik.

Több európai országban sikertörténet az úgynevezett autócsere-program, Magyarországon azonban a gazdaság és az állami költségvetés jelenlegi helyzete miatt kétséges a bevezetése, a politikai viszonyokról nem is beszélve.

Az InfoRádió kormányzati körökből úgy tudja: a gazdasági tárca szorgalmazza a bevezetést, egyetlen ellenvetése, hogy a programmal az importot jelentős mértékben támogatnák, a pénzügyi tárca viszont ellenzi, legfőbb érve pedig az, hogy a költségvetésre további terheket róna a program, és most inkább a megszorításokon kell gondolkodni.

A szakma álláspontja viszont ezzel igencsak ellentétes. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének társelnöke azt mondta: nem az importot kell nézni, hanem azt, hogy a beszállítói hálózatot és a kereskedelmet támogatná az autócsere program. Erdélyi Péter arra is rámutatott: a programmal a beszállítókat is támogatnák. Nagyjából 100 ezer ember dolgozik ebben az iparágban, és a magyar teljes export 25 százalékát adja a gépjárműipari export.

A szakember szerint az általuk készített tervezetben 1000 euró állami támogatást kérnek autónként, azaz nagyjából 300 ezer forintot, ezt adóvisszatérítés formájában vehetnék igénybe az érintettek. Ami a költségvetést illeti, abban is másként számolták - mondta Erdélyi Péter. Az általuk kalkuláltak szerint 10 ezer autó férne be a programba, ami 3 milliárd forint nem azonnali kiadást igényelne, ugyanakkor a regisztrációs adóból és az általános forgalmi adóból ennek az összegnek mintegy a 2 és félszerese folyna be az államkasszába.

A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke azt mondta: a legnagyobb baj most az, hogy a programot időről időre előveszik, meglebegtetik a bevezetését, ami a kereskedelemben azonnal megmutatkozik. Gablini Gábor hozzátette: a vevők emiatt is halogatják a vásárlást, mert kivárnak a kedvezményért.

A kereskedő hozzátette: ha végül pozitív is lesz a döntés, az akkor sem várható korábban, mint július, addig viszont emelkedni fognak az árak. Gablini Gábor szerint ugyanakkor bőven lenne kereslet és kapacitás is a régi autók cseréjére. Például, ha azt vesszük figyelembe, hogy a magyarországi autók átlag életkora 11 év. Arról már nem is beszélve, hogy környezetvédelmileg is indokolt lenne a program beindítása: elkerülhető, de legalábbis csökkenthető lehetne a jövőben a szmogriadók elrendelése, ha javulna a gépkocsi állomány minősége.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Többet árt, mint használ, ha nem megfelelően működtetjük a klímát

Többet árt, mint használ, ha nem megfelelően működtetjük a klímát

A hőmérsékleti beállítások mellett a klímaberendezések tisztítására és az egyes helyiségek rendszeres szellőztetésére hívta fel a figyelmet Noszek László főorvos. A Kistarcsai Flór Ferenc Kórház Fül-Orr-Gégészeti Osztályának vezetője az InfoRádióban elmondta: ha a környezetünkben megjelenő allergéneket felkavarja a berendezésekből kiáramló levegő, fokozódhatnak a panaszok, és akár asztmás roham is kialakulhat az érzékenyebb embereknél.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.06. hétfő, 18:00
Salát Gergely
a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Magyar Külügyi Intézet munkatársa
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×