Több európai országban sikertörténet az úgynevezett autócsere-program, Magyarországon azonban a gazdaság és az állami költségvetés jelenlegi helyzete miatt kétséges a bevezetése, a politikai viszonyokról nem is beszélve.
Az InfoRádió kormányzati körökből úgy tudja: a gazdasági tárca szorgalmazza a bevezetést, egyetlen ellenvetése, hogy a programmal az importot jelentős mértékben támogatnák, a pénzügyi tárca viszont ellenzi, legfőbb érve pedig az, hogy a költségvetésre további terheket róna a program, és most inkább a megszorításokon kell gondolkodni.
A szakma álláspontja viszont ezzel igencsak ellentétes. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének társelnöke azt mondta: nem az importot kell nézni, hanem azt, hogy a beszállítói hálózatot és a kereskedelmet támogatná az autócsere program. Erdélyi Péter arra is rámutatott: a programmal a beszállítókat is támogatnák. Nagyjából 100 ezer ember dolgozik ebben az iparágban, és a magyar teljes export 25 százalékát adja a gépjárműipari export.
A szakember szerint az általuk készített tervezetben 1000 euró állami támogatást kérnek autónként, azaz nagyjából 300 ezer forintot, ezt adóvisszatérítés formájában vehetnék igénybe az érintettek. Ami a költségvetést illeti, abban is másként számolták - mondta Erdélyi Péter. Az általuk kalkuláltak szerint 10 ezer autó férne be a programba, ami 3 milliárd forint nem azonnali kiadást igényelne, ugyanakkor a regisztrációs adóból és az általános forgalmi adóból ennek az összegnek mintegy a 2 és félszerese folyna be az államkasszába.
A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke azt mondta: a legnagyobb baj most az, hogy a programot időről időre előveszik, meglebegtetik a bevezetését, ami a kereskedelemben azonnal megmutatkozik. Gablini Gábor hozzátette: a vevők emiatt is halogatják a vásárlást, mert kivárnak a kedvezményért.
A kereskedő hozzátette: ha végül pozitív is lesz a döntés, az akkor sem várható korábban, mint július, addig viszont emelkedni fognak az árak. Gablini Gábor szerint ugyanakkor bőven lenne kereslet és kapacitás is a régi autók cseréjére. Például, ha azt vesszük figyelembe, hogy a magyarországi autók átlag életkora 11 év. Arról már nem is beszélve, hogy környezetvédelmileg is indokolt lenne a program beindítása: elkerülhető, de legalábbis csökkenthető lehetne a jövőben a szmogriadók elrendelése, ha javulna a gépkocsi állomány minősége.
Az EU és a NATO is tudja, és nem tűri az ilyen viselkedést