Eddig elképzelhetetlen lehetőségekkel kecsegtet egy fejlesztés. Mint a hvg.hu írta, a svéd Chalmers Műszaki Egyetem tudósainak munkája elhozhatja a strukturális akkumulátorok aranykorát. Ezek olyan energiatárolók, amelyek nem képeznek különálló egységet, hanem az adott eszköz, például egy elektromos autó vázának részei.
Ha a fejlesztés úgy megy tovább, ahogy most tűnik, akkor bankkártya vékonyságúak lehetnek az okostelefonok, az elektromos autók hatótávolsága pedig akár 70 százalékkal is megnőhet.
Leif Asp anyagtudós 17 éve, 2007 óta dolgozik a technológia hatékonyabbá tételén, ennek érdekében pedig a szénszálak felhasználásának lehetőségét tanulmányozza. Az Advanced Materials című tudományos lapban megjelent publikáció szerint a most kifejlesztett akkumulátor kompozit anyagból készült, és szénszálakat használ elektródák gyanánt. 2021-ben egy 24 wattóra/kg (Wh/kg) energiasűrűségű egységgel rukkoltak elő, ezt sikerült most tovább növelni 30 Wh/kg-ra. Bár ez messze elmarad a szabványos lítium-ion akkumulátorok energiasűrűségétől, a szerkezeti akkumulátoroknak nem kell azt elérniük ahhoz, hogy valóban hatékonyak legyenek - írta a portál.
A fejlesztés további előnye, hogy az akkumulátorban nemcsak az elektróda szerepét tölti be a szénszál, hanem minden más részében is felhasználható, így anélkül lehet megépíteni az egységet, hogy rezet vagy alumíniumot kellene hozzá felhasználni. Ennek köszönhetően jelentős mértékben csökken az egység súlya is a hagyományos akkumulátorokéhoz képest.
Van azonban még egy nagy kihívás a kutatók előtt: az ilyen akkumulátor nagy teljesítményt egyelőre nem tud leadni, így most ezen probléma orvoslására koncentrál a csapat.