Teljesen máshogy kell vezetni ősszel, mint nyáron, és erre egyszerűen át kell állni a vezetéstechnikai szakértő szerint, aki azt is elmondta, felkészültséggel sok balesetveszélyes szituáció megelőzhető.
"A fényviszonyok miatt már kezdjük érezni a szép, nappali világosság és a jó látási viszonyok hiányát;
a fényviszonyok változása pszichésen is a leginkább ható tényező,
az észlelés, az azonosítás fázisai megnehezülnek, a reakcióidő megnő" - ecsetelte Kőrös András vezetéstechnikai oktató, a Groupama tanpálya vezető instruktora.
Sok kisebb tényező lehet még, amelyek összeadódva figyelem nélkül bajt okozhatnak, legyen az egy fronthatás, egy eső miatt elmaszatolódott szélvédő, a vizes levelek vagy az éjszakai fagyok miatti halmazállapot-változások az úttesten.
Foltokban jöhet a baj
"Pár száz méterrel korábban még nincs gond, utána sincs gond, de akkor és ott hirtelen okozhat meglepetést egy-egy fagyzugos rész, már olyankor is, amikor még a téli gumik sincsenek fent az autókon" – mutatott rá Kőrös András.
A szakember kér minden egyes autóst, hogy bizonyosodjon meg arról, gumija közlekedésre alkalmas állapotban van-e még. A száraz, nyári, meleg időben ugyanis még a korosabb, kopottabb abroncsoknak is jó tapadást biztosít az aszfalt, akkor még nem biztos, hogy észreveszi a sofőr, hogy le kell cserélni a gumit. Az a legrosszabb, ha ellenőrzés híján ősszel, a kevésbé tapadós aszfalton egy baleset során derül csak ki, hogy új gumikra lett volna szükség.
A vezetéshez szükséges információk 90 százaléka márpedig vizuális.
"Elég egy szürke kabátos gyalogos szürke időben, elmaszatolódott szélvédőn keresztül, máris ott van az óriási nagy baj, ami egy tiszta szélvédővel elkerülhető lenne" – fogalmazott Kőrös András, utalva az ablaktörlőgumik épségének fontosságára is.