eur:
385.49
usd:
355.11
bux:
67866.13
2024. május 22. szerda Júlia, Rita
Dubrovnik, 2013. június 28.A kikötő a horvátországi Dubrovnikban 2013. június 28-án. (MTI/EPA)
Nyitókép: MTI/EPA

Nem olyan sima ügy ma Horvátországba indulni - pláne megérkezni

Az Infostart.hu összeszedett mindent, amit egy adriai nyaralás előtt tudni érdemes, mert egyáltalán nem mindegy, hogy mikor és hol akarjuk átlépni a horvát határt. A nyárra megemelt sztrádadíj és a kompköltség szinte már csak hab a tortán.

Ezekben a napokban, hetekben mondhatni "a fél ország leköltözik" a Velencei-tóra, a Balatonra vagy az Adriára. Utóbbi helyre ráadásul - ha jól választunk indulási időpontot... - akár 5-6 óra alatt el lehet jutni autóval, de nem árt rá figyelni, hogy egyáltalán nem a GPS figyelése a legfőbb tennivalónk akkor, ha útra kelünk Horvátország felé.

A Bama.hu összeállítása öt jótanácsot sorol fel azok számára, akiknek nyáron horvátországi terveik vannak.

  1. Sok helyre el lehet jutni közúton, de több helyre kompozni kell, erre fel kell készülni kunával. Ráadásul Horvátországban külön van normál sztrádadíj és nyári díjszámítás, ez utóbbi már érvényes, és azt jelenti, hogy szeptemberig 10 százalékkal drágább "autópályázni", mint június 15. előtt volt.
  2. Érdemes szétnézni egyhetes időjárás-előrejelzésért is a Horvátországinfón, hogy ennek megfelelően tervezhessünk programokat, de a hivatalos kunaárfolyam és a benzinár tekintetében is okosabbak leszünk.
  3. Bár 1000 kilométernyi tengerpartja van Horvátországnak, gyorsan elfogynak a jó szálláshelyek, indulás előtt érdemes erről gondoskodni, vagánykodni nem érdemes. A szombati turnusváltást kerülni kell - közlekedési okokból.
  4. Utasbiztosítást kell kötni az egészségbiztosítás mellé. Baleseti kár esetén a biztosító mindent intéz helyettünk. Mivel még mindig csak minden második - külföldre utazó - magyar köt biztosítást, az InfoRádió szakemberhez fordult tanácsért.
  5. Írjunk listát arról, amit vinni akarunk: tengerjáró saru, memóriakártya, párnázott strandlepedő...
  6. Plitvice megtekintéséhez előre kell bejelentkezni, természetvédelmi okokból van látogatói "sapka", ez 10 ezer fő.

Szlovénia felé érdemes kerülni

A Magyar Nemzet sztrádadíjas összeállításából kiderül, hogy a Mura-híd felújítása alatt, tehát várhatóan július 31-ig az Isztriai-félszigetre utazóknak érdemes az M70-es autó­pályán Szlovénia felé kerülőt tenniük. Az M70-es még kétszer egy sávos autóút, de már épül a második pálya, és jövő nyáron már a szlovén határig sztrádán utazhatnak az autósok.

Szlovénia ­autópályái kiválóan használhatók, akár a horvát tengerpart északi végét célozza valaki, akár a rövidke szlovén Ad­riát, akár Olaszországot.

Szlovéniában a magyarhoz hasonló heti és havi matricák vannak, azzal a különbséggel, hogy a heti szigorúan hétnapos. A turnus kiválasztásánál erre figyelni kell, mert ha a nyolcadik napon tér haza a nyaralásból a család, akkor újabb matricát kell vennie, vagy eleve a havi változatot. A heti ára 4800, a havié 9600 forint.

Irány Olaszország?

Aki autóval vág neki az olasz csizmának, fel kell készülnie arra, hogy ez nem lesz olcsó mulatság. A kapus autópálya-rendszerben száz kilométerért mintegy 2900 forintot kell fizetni, hétvégenként pedig hatalmas a tumultus a tengerpartra vezető utakon.

Torlódnak a járművek az A14-es autópályán, Bologna közelében 2010. július 24-én, amikor megkezdődik a tömeges nyári vakáció Olaszországban. (MTI/EPA/Giorgio Benvenuti)
Torlódnak a járművek az A14-es autópályán, Bologna közelében július végén, a tömeges nyári vakáció kezdetén Olaszországban. (MTI/EPA/Giorgio Benvenuti)

Olaszországba Ausztrián keresztül vezet a régi, jól ismert, a határt Tarvisio mellett átlépő út. Az osztrák matrica tíznapos, és nem egészen 3000 forint az ára, vagyis olcsóbb, mint a szlovén.

Jó alternatíva lehet a tengerpartra tartóknak Szerbián át indulni, különösen, hogy a közelmúltban adták át a forgalomnak az A1-es autópálya utolsó, 26,3 kilométeres szakaszát, amely a dél-szerbiai, sziklás Grdelica-szoroson keresztül vezet.

Észak–déli irányban öt-hatezer forintért autózhatunk végig az országon.

A sztráda folytatódik Észak-Macedónián keresztül a görög határig, azonban ott még nem készült el a macedón határt Szalonikivel összekötő 60 kilométeres szakasz.

Forgalmi kérdőjelek, nem vihető dolgok, NAV-tudakozó

Szó volt már arról, hogy a turnusváltás miatt a szombati utazástól lehetőleg tartózkodni kell, de ennél speciálisabb szempontok is segítenek kiválasztani a legjobb indulási időpontot: a letenyei Mura-híd felújítása miatt július végéig nem lehet átkelni a Letenye-Gorican közúti határon hétvégén. Aki nem választhat, attól a rendőrség azt kéri, az M70-esen Szlovénia felé kerüljön. Az átlépést egyébként gyorsíthatja, ha nem akkor készítjük össze az igazolványokat, amikor a határátlépés pillanata eljön.

A határforgalomban aktuális várakozási időkről a police.hu weblapon vagy a rendőrség Rutin elnevezésű mobilapplikációján keresztül is információkat kaphatnak az utazók.

Mint az Infostart.hu korábban megírta, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal is kiadta nagy nyári figyelmeztető kiskátéját. Ebben arról lehet mindent megtudni, mi lehet az útipoggyászban, mennyi készpénzt, cigarettát, alkoholt vagy akár gyógyszert vihet magával és hozhat be az utazó, és milyen engedélyeket kell beszerezni, ha például házi kedvencével szeretne nyaralni az ember;

házi kedvenc az EU-n belül például kizárólag a lakóhely szerint illetékes állatorvos által kiállított állatútlevéllel

(pet passport) kísérheti el gazdáját a külföldi utazásra. A NAV az egyéni kérdések megválaszolására Infovonalat is fenntart: 1819.

Címlapról ajánljuk
Sándor Ildikó: ma már virtuális közösséget is alkotnak a néptánchagyományok ápolói

Sándor Ildikó: ma már virtuális közösséget is alkotnak a néptánchagyományok ápolói

A folklorizmus világát igyekeznek megismerni és megérteni a mindenkori kultúra teremtés szándékával – erről beszélt az Inforádió Aréna című műsorában Sándor Ildikó néprajzkutató, a Hagyományok Háza Közművelődési és tudományos szakcsoportjának vezetője. A műsorban szó esett a verbunkos tánctípusról, ami egy kulturális örökségi elem, a legényközösségek önmegélésének volt az eszköze.

A hajózási szakértő elmondta, miért nem érzékelhette a becsapódást a szállodahajó legénysége

A Magyar Hajózási Országos Szövetség szóvivője szerint a motorcsónak valószínűleg nagy sebességgel haladt, a szállodahajó legénysége pedig nem érzékelte az ütközést, amit alátámaszthat a két jármű tömege közötti különbség is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.22. szerda, 18:00
Vona Gábor
a Második Reformkor Párt elnöke és EP-lista vezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×