A nyári nyaralószezonban sűrűsödnek a repülőtereken a késések és a járattörlések, ami igencsak bosszantó lehet az utasoknak, elég csak a vasárnapi esetre utalni, amikor Budapestről a nagyrészt magyar futballszurkolókat szállító repülőgép olyan későn tudott felszállni, hogy lekésték az Európa-bajnokságon a Skócia elleni mérkőzést.
Pedig 2022-höz képest a légi közlekedés problémái észrevehetően enyhültek Varga G. Gábor szerint. A légi közlekedési szakértő szerinte ennek az az oka, hogy a rendelkezésre álló repülőgépekből és munkaerőből nincs olyan mértékű hiány, mint két éve, amikor a nyári szezonban kaotikus állapotok uralkodtak az európai légi közlekedésben, amit akkor elsősorban a koronavírus-járvány idézett elő, hiszen a leépített személyzetet nem lehetett olyan gyorsan visszacsábítani, mint amilyen sebesen a forgalom nőtt.
"Ez azonban nem jelenti azt, hogy teljes mértékben visszaálltunk volna a régi kerékvágásba, és sajnálatos módon azért vannak olyan faktorok, amelyek soha nem fognak megszűnni. Az egyik, hogy tradicionálisan július és augusztus elképesztő nagy forgalmú időszaknak számít, ráadásul a légi közlekedés iránti igény folyamatosan nő, Európa égboltja és Európa légi közlekedési infrastruktúrája ebben az időszakban szinte megtelik" – mondta az InfoRádióban Varga G. Gábor.
Az ágazatban mindig a legszűkebb kapacitás határozza meg a rendszer áteresztő képességét – emelte ki a szakértő, és példaként említette, hogy hiába van Budapesten nagy repülőterünk megfelelő személyzettel, ha innen nagyon sokan utaznak a görög szigetekre, ahol viszont folyamatosan légi forgalmi dugó van, akkor az ide induló járatok menetrendjében is állandó torlódás lesz.
"Ha ezt az egy példát kivetítjük egész Európára, akkor elmondhatjuk, hogy a népszerű turista- és nyaralóhelyeken mindig lesznek forgalmi dugók, és az ottani késések, fennakadások alapvetően kihatással lesznek a teljes európai forgalomra" – magyarázta a szakember.
A pórul járt repülőjegy-tulajdonosoknak pedig jelezte, azért van esély a kártalanításra. "A legtöbb utasbiztosításnak van szolgáltatása arra az esetre, ha repülőgép késik vagy törlik a járatot, de ennél is fontosabb, hogy az európai jogszabályok alapján a három órát meghaladó késés, a járattörlés és a túlkönyvelés miatt visszautasított beszállítás esetén fixen meghatározott kártérítési kötelezettsége van a légitársaságoknak" – jegyezte meg Varga G. Gábor légi közlekedési szakértő.