eur:
409.9
usd:
386.27
bux:
77065.02
2024. november 13. szerda Szilvia
Egy utas mutatja országbérletét a május 1-jétől használható vármegye- és az országbérlet bevezetéséről, értékesítésének elindulásáról tartott sajtótájékoztató előtt a székesfehérvári vasútállomáson 2023. április 28-án.
Nyitókép: MTI/Vasvári Tamás

Új bérletárak és nehézkes átállás - itt van minden tudnivaló

Életbe lépett az új tarifarendszer március 1-jével. Számos kedvezmény megszűnik vagy átalakul - összeszedtük, milyen változások történtek a közösségi közlekedésben.

Egyszerre léptek életbe a budapesti és az országos változások, miután Karácsony Gergely főpolgármester és Lázár János közlekedési és építési miniszter néhány hete megállapodott a részletekben.

A MÁV-Volán újdonságait ezen az oldalon foglalták össze, a BKK-é itt olvashatók el (a díjcsökkenés miatti kompenzációhoz itt található a kalkulátor), de alább a legfőbb tudnivalókat mi is felsoroljuk.

A rendszer egyébként nem indult zökkenőmentesen: a MÁV-Volán applikációban az éjjeli átállás után, reggel szinte lehetetlen volt jegyet, bérletet vásárolni. A fennakadásokról beszámoló Világgazdaság azt írta, hajnali 2:30 helyett 5:30-ra lett meg a technikai átállás, de még utána is voltak problémák az alkalmazással, ezt a vállalat ügyfélszolgálatánál is elismerték.

Délelőtt 10 órakor a cég Facebook-oldalán még

az alkalmazás törlését és újratelepítését javasolták az utasoknak.

"Ha iOS rendszerű készüléket használ, akkor az App Store nem jelzi a frissítést, érdemes egyénileg külön frissíteni az applikációt. Kérjük, probléma esetén használják a jegy.mav.hu (ELVIRA) oldalunkat, vagy napijegy vásárlása esetén a jegykiadó automatákat vegyék igénybe a vásárláshoz" – olvasható a komment. A probléma azonban ezzel sem hárult el mindenkinél.

A jegypénztárakban és automatákban fennakadás nélkül lehetett vásárolni, ezért a MÁV is ezeket ajánlotta, továbbá

az online értékesítés más alkalmazásokban, így a mobiljegyben is folyamatos,

ebben szintén vásárolható vármegyebérlet és országbérlet is.

Frissítés: délután kettő előtt a Mávinform a Facebookon közölte: Budapesten, a Keleti pályaudvar Utascentrumában és a MÁVapp-on is zavartalan, teljes körű a jegykiadás, a hibát elhárították.

Vasút, távolsági busz, Budapesten kívül

Bérletek

Kétféle maradt: a vármegye- és az országbérlet. A kilométer alapú bérletek megszűntek. (Az úgynevezett viszonylati menetjegyek és az okosjegyek megmaradtak.)

Tarifából is csak kétféle van a bérleteknél: a teljesárú és a 90 százalékos kedvezményt adó. Ez utóbbit a kedvezményre jogosultak, például azok a diákok vehetik igénybe, akik érvényes magyar nappali vagy esti diákigazolvánnyal rendelkeznek.

Napijegyek

A bérleteknek 2024. március elsejétől elérhető lesz immár a napijegy változata is, ezek a 24 órára szóló Vármegye24 (egy vármegyére érvényes) és Magyarország24 (az egész országra érvényes) díjtermékek. Érvényesek a távolsági buszokon, vonatokon és HÉV-eken is.

A két napijegy között van még egy jelentős különbség abban, hogy milyen vonatokra lehet vele felszállni:

a 24 órás jegy országos változatával a helyjegyköteles vonatokon is lehet utazni (természetesen csak külön megváltott helyjegy birtokában), a Vármegye24 napijeggyel azonban erre nincs lehetőség. Vármegyei napijeggyel csak olyan vonatokon lehet utazni, amelyekre nem kell helyjegy. Ezek a napijegyek kizárólag a helyközi közlekedésben (vonatok, hévek, kék és sárga volánbuszok teljes vonalán) vehetők igénybe, így például a BKK járatain nem érvényesek.

Kedvezmények

A 14 év alatti gyermekek és a fogyatékkal élők éppúgy díjmentesen, azaz ingyen utazhatnak a helyközi közlekedés járatain, mint a nyugdíjasok vagy a nyugdíjszerű ellátásban részesülő utastársaink (tehát azok a „nyugdíjasok” is, akik még nem töltötték be a 65. életévüket).

A 14 és 25 közötti fiatalokon kívül a közalkalmazottak továbbra is válthatnak 50%-os kedvezménnyel menetjegyet, például a pedagógusok, az egészségügyi dolgozók, tűzoltók.

A menetjegyeknél 2024. március 1-jétől megszűnt a 90, a 33 és a 20 százalékos kedvezménykulcs,

így – a teljesárú és a díjmentes változat mellett – kizárólag az 50 százalékos kedvezményt adó menetjegyek maradnak.

Jegy- és bérletvásárlás

A vármegye- vagy országbérlet megvehető a MÁV applikáción keresztül, ez a mobilkészülékeken mindig kéznél lehet.

Ezeket a bérleteket a webes felületeken is meg lehet venni a jegy.mav.hu oldalon, azonban

az online megvásárolt bérlet bemutatása továbbra is csak a MÁV applikáción keresztül lehetséges.

Budapesten belül

A vidékről ingázók az országbérletükkel immár a fővároson belül, a BKK járatain is utazhatnak.

Az agglomerációból ingázók pedig a Pest-vármegyebérletükkel is használhatják a budapesti buszokat, trolikat és metrókat.

A Budapest-bérlet érvényes a főváros közigazgatási határain belül a MÁV-START vonatain, a MÁV-HÉV és a Volánbusz-járatain is.

A Budapest határán rendszeresen átutazóknak érdemesebb a Pest vármegye- vagy az országbérletet választani, ugyanis azokkal közel ugyanannyi pénzért sokkal több szolgáltatás vehető igénybe. A feláras vonatok 2. osztályú részeri országbérlettel, Pest vármegyebérlettel, Magyarország24 és Vármegye24 (PEST) napijegyekkel is igénybe vehetők Budapesten belüli utazásra is.

A BKK csökkentette a fővárosi bérletárakat, az alábbiak szerint:

Összefoglalták a jegyek, bérletek használatát egy infografikában is:

Jó tudni, hogy kedvezményes lett a "kutyabérlet" is, erről itt írtunk.

Címlapról ajánljuk
Prőhle Gergely: már a német kormány bölcsőjében benne volt a halál, és most hatalmas a káosz

Prőhle Gergely: már a német kormány bölcsőjében benne volt a halál, és most hatalmas a káosz

A nagy filozófiai problémák a német rendszerben: a társadalmi integráció, a környezetvédelem és az orosz–ukrán háború – mondta Prőhle Gergely, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója, korábbi berlini nagykövet. Az InfoRádió Aréna című műsorában beszélt az előre hozott választások okairól és várható fejleményeiről, a koalícióalkotás nagy nehézségeiről is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.13. szerda, 18:00
Navracsics Tibor
közigazgatási és területfejlesztési miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×