A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete tárgyalni szeretne az Építési és Közlekedési Minisztériummal az útdíjrendszerről, valamint a jövedéki adóra vonatkozó szabályok felülvizsgálatáról. A szervezet közölte: októbertől 7300 kilométernyi magyar úthálózaton 17,6 százalékkal emelkedhet az útdíj a HU-GO rendszerben, továbbá az útdíjrendszer 2024. január 1-jei átalakítása újabb jelentős díjemelést hozhat, aminek következtében
a magyar útdíj lehet az egyik legdrágább egész Európában.
A kormány tájékoztatása szerint a díjak meghatározása a jogszabálynak megfelelően követi az inflációt. Árvay Tibor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének szóvivője úgy nyilatkozott az RTL Híradónak, hogy akár ötödével is drágább lehet az áruszállítás a következő hónapokban, mivel januártól még magasabb lehet a díjazás az EU-s környezetvédelmi szigorítások miatt.
Árvay Tibor úgy látja, az áthárított költségek veszélyeztetik azon kormányzati célokat is, amelyek szerint egy számjegyű inflációt szeretnének 2023 végére.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium tájékoztatása szerint az útdíjból szerzett bevétel fontos forrás, ebből fedezik az utak megőrzését, kijavítását és a biztonságos közlekedés biztosítását.
Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének ügyvezető főtitkára arról beszélt az ATV Start című műsorában, hogy az októberi 17,6 százalékos áremeléssel dobogós helyen lesz Magyarország Európában. Hozzátette: nincs olyan szolgáltatás vagy termék, aminek ne lenne része a fuvarozás.
Az útdíjak emelésének költségét várhatóan át fogják hárítani a vállalkozások a fogyasztókra.
Tendenciának számít, hogy csökken a magyar fuvarozók piaci részaránya itthon és nemzetközi szinten is. „A megbízónak érdeke a minél nagyobb profit, tehát azt fogja választani, aki jobb árat tud mondani” – mondta az ügyvezető főtitkár.