2024. február 1-jétől már nem lehet autópálya-matricát vásárolni az autóbuszokra, ugyanis ezekre a járművekre is a tehergépkocsikra vonatkozó, kilométer alapú, használatarányos útdíjfizetés szabályai lesznek érvényesek.
A változtatással uniós kötelezettségnek tesz eleget Magyarország. Az OTS tájékoztatása szerint mindez azt jelenti, hogy nemcsak az autópályákon való közlekedés lesz drágább, hanem – a megtett távolsággal arányosan –
a főútvonalak (autóutak és főutak) használatáért is fizetniük kell a buszvezetőknek.
Mindezek tudatában fel kell készülnünk arra, hogy jelentősen megdrágulhatnak a szervezett utak, így például a vidéki gyerekek buszoztatása az úszótanfolyamra, vagy kis falvakból a körzetes iskolákba. Jelenleg még nem ismert, hogy milyen hatásai lehetnek országos szinten a változásnak és mennyiben befolyásolja a buszjegyek árát a módosítás.
A jelenleg rendelkezésre álló információk alapján az autopalyamatrica.hu készített számítást a Budapest–Miskolc és a Budapest–Siófok szakaszokra vonatkozóan.
10 alkalom oda-vissza | 2023 (10 napos matrica) | 2024 (használatarányos útdíjfizetés esetén) | Ennyivel több 2024-ben |
Budapest–Miskolc (187 km) | 17 730 | 292 935.5 Ft | 275 205.5 Ft |
Budapest–Siófok (109 km) | 17 730 | 170 748.5 Ft | 153 018.5 Ft |
30 alkalom oda-vissza | 2023 (havi matrica) | 2024 (használatarányos útdíjfizetés esetén) | Ennyivel több 2024-ben |
Budapest–Miskolc (187 km) | 25 150 | 878 806.5 Ft | 853 656.5 Ft |
Budapest–Siófok (109 km) | 25 150 | 512 245.5 Ft | 487 095.5 Ft |
A számítást becsült, átlagos értékekkel kalkulálták. Levegő és zajszennyezés külső költsége J2 EURO VI HUF/km: 1.915, szén-dioxid kibocsájtás külső költsége HUF/km: 15.32, HUF/km:61.09. Egy euró=383 forint, 1 eurocent=3.83 forint.