Infostart.hu
eur:
389
usd:
330.55
bux:
0
2025. december 26. péntek István

Februártól durván megemelkedhet a buszok fuvardíja

A buszoknak a jövő évtől a teherautókhoz hasonlóan kilométer alapú útdíjat kell fizetniük, így negyedével drágulhat az autóbuszokkal való utazás Magyarországon.

2024. február 1-jétől már nem lehet autópálya-matricát vásárolni az autóbuszokra, ugyanis ezekre a járművekre is a tehergépkocsikra vonatkozó, kilométer alapú, használatarányos útdíjfizetés szabályai lesznek érvényesek.

A változtatással uniós kötelezettségnek tesz eleget Magyarország. Az OTS tájékoztatása szerint mindez azt jelenti, hogy nemcsak az autópályákon való közlekedés lesz drágább, hanem – a megtett távolsággal arányosan –

a főútvonalak (autóutak és főutak) használatáért is fizetniük kell a buszvezetőknek.

Mindezek tudatában fel kell készülnünk arra, hogy jelentősen megdrágulhatnak a szervezett utak, így például a vidéki gyerekek buszoztatása az úszótanfolyamra, vagy kis falvakból a körzetes iskolákba. Jelenleg még nem ismert, hogy milyen hatásai lehetnek országos szinten a változásnak és mennyiben befolyásolja a buszjegyek árát a módosítás.

A jelenleg rendelkezésre álló információk alapján az autopalyamatrica.hu készített számítást a Budapest–Miskolc és a Budapest–Siófok szakaszokra vonatkozóan.

10 alkalom oda-vissza 2023 (10 napos matrica) 2024 (használatarányos útdíjfizetés esetén) Ennyivel több 2024-ben
Budapest–Miskolc (187 km) 17 730 292 935.5 Ft 275 205.5 Ft
Budapest–Siófok (109 km) 17 730 170 748.5 Ft 153 018.5 Ft
30 alkalom oda-vissza 2023 (havi matrica) 2024 (használatarányos útdíjfizetés esetén) Ennyivel több 2024-ben
Budapest–Miskolc (187 km) 25 150 878 806.5 Ft 853 656.5 Ft
Budapest–Siófok (109 km) 25 150 512 245.5 Ft 487 095.5 Ft

A számítást becsült, átlagos értékekkel kalkulálták. Levegő és zajszennyezés külső költsége J2 EURO VI HUF/km: 1.915, szén-dioxid kibocsájtás külső költsége HUF/km: 15.32, HUF/km:61.09. Egy euró=383 forint, 1 eurocent=3.83 forint.

Címlapról ajánljuk
Amiért keletre megy a magyarországi külföldi tőke

Amiért keletre megy a magyarországi külföldi tőke

46 százalékkal nőtt a közvetlentőke-befektetések állománya 2023-ról 2024-re Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében – erről beszélt Szigethy-Ambrus Nikoletta, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzője az InfoRádióban.
VIDEÓ
Mi köze a Golf-áramlatnak egy ország nemzetbiztonságához? – A homokba dugják a fejüket a döntéshozók

Mi köze a Golf-áramlatnak egy ország nemzetbiztonságához? – A homokba dugják a fejüket a döntéshozók

Éghajlati billenőelemek, billenőpontok, fordulópontok – olyan fogalmak, amelyekkel egyre többször találkozhatunk ismeretterjesztő és tudományos szakcikkekben is, de a politikusok és a döntéshozók figyelmét nemigen kelti fel, hiszen elintézik azzal a profán kiszólással, hogy „köztudott, hogy az időjárás változik”. Pedig a legújabb kutatások azt mutatják, hogy a globális felmelegedés jelenlegi szintje mellett már "lehetséges" kockázatos fordulópontok bekövetkezte, és a párizsi klímamegállapodás 1,5 és 2°C közötti felmelegedési tartományán belül azok "valószínűsíthetővé" válhatnak, megkérdőjelezve azt a korábban elfogadott elképzelést, hogy az éghajlati fordulópontokat alacsony felmelegedés esetén kis valószínűséggel lépjük át. Kétrészes cikksorozatunk első részében ezen fordulópontok bekövetkeztének természeti hatásait mutattuk be, ebben a cikkben pedig a klímaváltozást érdemben kezelő politikai, gazdasági fellépés lehetőségeit vizsgáljuk meg.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×