Az új lakást vásárlóknak kíván segíteni egy újítással a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége. A jogvédő szolgáltatás ingyenes.
Mint Baranovszky György, a szervezet ügyvezető elnöke elmondta, kevesen tudják, milyen jótállási szabályok érvényesek az új ingatlanba beköltözést követően, az eladónak milyen kötelezettsége van a fogyasztóval, új tulajdonossal szemben, ha hiba merül fel. Ráadásul ezen igények érvényesítése nem feltétlenül a beköltözéskor válik szükségessé, sokszor csak fél-egy év múlva.
"Bízunk benne, hogy az eladó személy vagy a társaság meglesz fél vagy egy év múlva is, amikor az igény érvényesítése felmerül, hiszen
a jótállási idő alatt a fogyasztót nem terheli semmiféle kötelezettség, elég, ha jelzi, hogy hiba van,
mindent az eladónak kell bizonyítania, vagyis azt, hogy nincs hiba, vagy nem merül fel kár" – fogalmazott Baranovszky György.
A szakértő beszámolt az online bejelentővonal elérhetőségéről is.
"A tudatosfogyasztovedelem@gmail.com e-maill-címre várjuk azokat az igényeket, amikor a jótállásból eredő igények esetében nem sikerül zöld ágra vergődni az eladókkal. Ha erre a címre elküldik a fogyasztók a panaszaikat, akkor segíteni fognak a szakembereink abban, hogy mit kell tenniük, mire hivatkozzanak."
Az új lakás átadásakor a beruházónak át kellene adnia a jótállási jegyet is a vevőnek.
"Ha ez nem történik meg, ettől még nem éri hátrány a vevőt, ugyanúgy tudja érvényesíteni az igényeit. Pontosan az ilyen dolgok miatt van szükség a segítségünkre" – mutatott rá Baranovszky György, aki szerint ez nem "apró betűs rész", hanem olyan alapvető dolgok összessége, amit a fogyasztók egyszerűen nem ismernek.
Lehetnek ilyen problémák a beázások, a repedések a falon, de akár a beépített háztartási gépek hibái is.