eur:
403.2
usd:
384.93
bux:
88019.38
2025. február 24. hétfő Mátyás
Nyitókép: Pixabay.com

Révész Máriusz: sokat javult a helyzet, mégsem lehetünk elégedettek

Hollandia és Dánia után Magyarországon kerékpároznak a legtöbben Európában – mondta az InfoRádiónak az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos. Révész Máriusz hozzátette: a koronavírus-járvány alatt világszerte, így Magyarországon is felgyorsult a kerékpáros közlekedés növekedési üteme. A kormánybiztos szerint a közlekedési kultúra is sokat javult, de van még mit javítani a közlekedésbiztonságon.

Sokan nem tudják, de Európában Hollandia és Dánia után Magyarországon kerékpároznak a legtöbben, igaz, nyugatabbra ez elsősorban a nagyvárosokra, itthon pedig a vidékre jellemző – mondta az InfoRádióban Révész Máriusz. Az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos hozzátette, bár az elmúlt évtizedben mindenhol azt a célkitűzést fogalmazták meg, hogy javítani kell a kerékpáros közlekedés arányát, a pandémia ennek a tendenciának hatalmas lendületet adott, például a hazai kerékpárszámlálok is gyakorta 50 százalékos emelkedést mutattak.

Révész Máriusz felidézte, hogy már 2012-ben – Tarlós István főpolgármestersége idején – a Balázs Mór-tervben is azt tűzték ki célul, hogy az akkori 2 százalékról 10 százalékra emeljék föl 2030-ra a kerékpárral közlekedők arányát.

„Van, aki a kommentekbe írni szokta, hogy »Bicikli? Vegyétek észre, hogy a XXI. században vagyunk” – jegyezte meg a kormánybiztos, aki szerint a mondatnak helyesen úgy kellene hangzania: „Bicikli! Vegyétek észre, hogy a XXI. században vagyunk” – mondván, a kerékpáros közlekedés aránya minden európai nagyvárosban egy évtized múlva magasabb lesz, mint amennyi napjainkban.

Révész Máriusz – optimistán állva a kérdéshez – úgy véli, Magyarországon is nagyon sokat javult a közlekedési kultúra, példaként említve, hogy amíg az 1990-es évek eleji Magyarországon évente megközelítőleg 2400-an haltak meg közlekedési balesetekben, addig ez a szám a 2010-es esztendőkre 600 és 650 közé csökkent, ami nagyon jelentős, kiváltképp, hogy ebben az időszakban nagyot nőtt az autók száma.

„De ha megnézzük az uniós országokat, mégsem lehetünk elégedettek”

– tette hozzá azonnal. Ugyanis az uniós országokban az egymillió lakosra jutó halálos közlekedési balesetek száma átlagosan 49, nálunk viszont 63-64 körüli volt 2019-ben. Ha sikerülne Magyarországon letornázni a halálos közlekedési balesetek számát az uniós átlagra, az 150, ha pedig a legjobb országok szintjére, az 300-350 emberéletet jelentene évente. Nem mellékes, hogy a közlekedési balesetben elhunytak zöme a 6–29 éves korosztályból kerül ki, mind Magyarországon, mind a nagyvilágban. „Hiába nagyon nagy a javulás, itt még azért nagyon-nagyon sokat kell tenni” – ismételte meg a kormánybiztos.

Ezt szolgálva született meg néhány évvel ezelőtt – civil szervezetek bevonásával – a közlekedési kisokos, amiből idén tavasszal mintegy 96 ezer diák tett közlekedési alapvizsgát. Révész Máriusz kiemelte, mindez abból a szempontból fontos, hogy már egészen fiatal korban el kell kezdeni a nevelést, hiszen ez nyitja meg az utat ahhoz, hogy a következő generáció kulturáltabban közlekedjen. Emlékeztetett, a KRESZ szerint egy 12 éves gyerek már kimehet a főútra biciklizni, de eddig nem igazán tette föl senki a kérdés, hogy vajon az alapvető közlekedési ismeretek megvannak-e a fejében.

A politikus elárulta, azon is gondolkodnak, hogy a jövőben esetleg gimnazistakorban is legyen egy komolyabb vizsga, hogy a gyerekek folyamatosan mélyítsék közlekedési ismereteiket.

„Lehet, hogy egy súlyos balesettől menti meg őket, vagy akár az életüket is ennek köszönhetik”

– tette hozzá.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Hetekig tartó politikai szenvedés jöhet a német választások után

Hetekig tartó politikai szenvedés jöhet a német választások után

A konzervatív CDU/CSU győzött az előrehozott német parlamenti választásokon. A keresztény pártok szövetsége az előzetes eredménye szerint a voksok 28,4 százalékával végzett az első helyen. A nagy győztes azonban a radikális jobboldali AfD párt, amely a szavazatok 20,1 százalékát szerezte meg, 9,7 százalékkal többet, mint a három évvel ezelőtti parlamenti választásokon.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.02.24. hétfő, 18:00
Schmidt Mária
Széchenyi-díjas történész, a Terror Háza Múzeum főigazgatója
Németország választott – Friedrich Merz lehet a következő kancellár, egy nagy kérdés maradt még

Németország választott – Friedrich Merz lehet a következő kancellár, egy nagy kérdés maradt még

Németországban megtartották az előrehozott országos parlamenti választásokat, miután tavaly novemberben megbukott Olaf Scholz kormánya. Az első exit pollok és előzetes becslések szerint a CDU/CSU sima győzelmet arat, így Friedrich Merz lehet Németország új kancellárja. Nagy kérdés azonban, hogy két kispárt, az FDP, illetve a BSW bejut-e a Bundestagba, ugyanis ezen múlhat, hogy sikerül-e kétpárti koalíciót alakítani, vagy három párt együttműködése kell a többséghez. Merz győzelmet hirdetett, Olaf Scholz kancellár pedig elismerte vereségét, miután pártja, az SPD csak harmadik helyen végzett. Donald Trump amerikai elnök saját közösségi platformján gratulált a győzelemhez a CDU/CSU-nak, Volodimir Zelenszkij ukrán államfő pedig az X-en fejezte ki gratulációját.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×