Az utóbbi napokban többször is hallani lehetett, hogy manapság alsó hangon kétszázezer forint egy B kategóriás jogosítvány ára. Ennyivel kell készülniük a szülőknek, ha gyerekük eléri a 17-18 éves kort, ennyivel kell nekiindulni a tanfolyamnak azoknak, akik korábban valamiért elhalasztották a jogsiszerzést.
A Vezess.hu körbenézett, hogy tényleg ennyi-e a tarifa, és bizony a hatósági díjakkal, vizsgákkal együtt valóban legkevesebb 170 ezer forintból lehet kihozni egy jogosítványt. Ez még nem kétszázezer forint, persze, de egy kis utánajárással kiderült, hogyan lesz mégiscsak nagyjából ennyi vagy még több a végösszeg.
Az a gond, hogy kevés az oktató. A Csigavér autósiskola (amely híres arról, hogy igyekszik valóban alacsonyan tartani a tanfolyam költségét) honlapján külön közleményt szentelt ennek a problémának (itt olvasható); eszerint egyszerűen nincs elég oktató, a gyakorlati vezetést oktatók hónapokra előre be vannak táblázva.
Amikor rákérdeztek, hogy tényleg ilyen durva-e a helyzet, megerősítették az információt. Mint válaszukban írták, az oktatói munkaidő hatósági korlátozása, illetve az 580 km kötelezően teljesítendő menettávolság bevezetése vagy a jogsiszerzés idejét nyújtja ki sokak számára elfogadhatatlan mértékben, vagy (és itt jön a megfejtés arra, mitől lesz kétszázezer a jogsi) csak drágább cégeknél, túlárazott vezetési órák vásárlásával, gyakorlatilag a felárat fizetni nem akaró vagy nem tudó tanulóvezetők oktatási idejének rovására nyílik lehetőség épeszű időn belül megszerezni a jogsit.
És még ez az épeszű idő is sok. Míg az online KRESZ-tanfolyammal és az elméleti vizsgával pillanatok alatt végezni lehet, innen még minimum 3-4 hónap van hátra a jogsi kézhez kapásáig. Csak a vizsgaidőpontot 4-5 hétre adja meg a szintén munkaerőhiánnyal küzdő vizsgáztató hatóság, egy hónap elmegy csak a vizsgákra való várakozással – azután, hogy az oktató úgy döntött, vizsgára bocsátható a tanuló.
A probléma a képzést szabályozó jogszabály 2013-as módosításával (24/2005. (IV. 21.) GKM rendelet) keletkezett. Az ekkor kötelezően előírt tanuló-kilométerek száma mellett hiány állt elő a gépjárművezető-oktató képzésben is, a folyamat pedig az azóta eltelt néhány év alatt oda vezetett, hogy a megbillent kereslet/kínálat egyensúly felnyomta a normális időn belüli jogsiszerzés árát.