Infostart.hu
eur:
381.87
usd:
327.62
bux:
0
2025. december 8. hétfő Mária
Az utasbiztonságot veszélyezteti a sok túlóra a BKV-nál

Az utasbiztonságot veszélyezteti a sok túlóra a BKV-nál

Kockázatosan sokat túlóráztatja a BKV a járművezetőket, van olyan, aki már a nyár elején 200-at begyűjtött a törvényes, éves 300-órás keretből – közölte az Egységes Közlekedési Szakszervezet. Az EKSZ a napokban hivatalos tájékoztatást kért a vezérigazgatótól: van-e komoly stratégiája a cégnek a létszámhiány megszüntetésére vagy mindössze további túlóráztatással igyekszik ellátni a szolgáltatást, például a vizes VB miatti plusz feladatokat is.

Levélben kért pontos kimutatást a BKV-nál működő Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) – a Városi Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége (VKSZSZ) nevében – a cég vezérigazgatójától, Bolla Tibortól, hogy melyik ágazatban, mennyi túlórát használtak már fel a dolgozók a törvényes éves 300-as keretből.

Nem véletlen, hogy az EKSZ elszámoltatja a cégvezetőt, a szakszervezetnél ugyanis megtudták, hogy egyre több sofőrnek emelkedett hirtelen 200 fölé a túlórája - közölte Nemes Gábor. A szakszervezeti elnök szerint erősen aggályos, hogy még csak nyár közepe van, és a járművezetők jelentős része már most elhasználta az éves kerete nagyobb részét. Nemes leszögezi:

a munkáltató akkor sem engedélyezhet ésszerűtlenül sok túlórát, ha azt a munkavállaló a plusz pénz reményében maga kéri,

hiszen nemcsak az alkalmazottak, hanem az utasok biztonságára is figyelni kell. Márpedig agyonhajszolt járművezetőket kockázatos forgalomba küldeni. A szakszervezet pontos kimutatást kért a vezérigazgatótól: melyik ágazatban mennyi túlóra gyűlt össze.

Mint ismert, a fővárosi közlekedési cégnél is egyre nagyobb a munkaerőhiány, és

mivel nincs tömeges jelentkezés – hiába a mesésre festett fizetésekről szóló propaganda –, a cégvezetés a régiek túlóráztatásával igyekszik betömni a szolgáltatásban egyre több helyen keletkező lyukat.

Nemes szerint a járművezetők egy része nem maga kéri, hanem mindössze vállalja a felkínált plusz órákat, de félő, hogy a létszámhiány miatt egyre többször kényszerül majd a vezetőség utasítani – „vezényelni" – túlmunkára a sofőröket. Volt már ilyen korábban, nem is egyszer – emlékeztet az elnök. A járművezetők a cégnél azonban

nemcsak fáradtak, hanem elkeseredettek is,

mert még csak reményt sem látnak arra, hogy belátható időn belül javulhatnak a körülmények, és megbízhatóan emelkedhetnek a bérek – jegyzi meg az elnök.

Nemes felidézi: a Városi Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége – amelynek az EKSZ is a tagja – a közelmúltban kezdeményezte a jövő évi bértárgyalások elindítását azért, hogy legalább a jövőre újra emelkedő fizetés reményével is maradásra lehessen bírni a BKV-tól – és a többi városi közlekedési vállalattól - menni készülő munkavállalókat.

Ez a korai kezdés nem kerülne a cégnek és a tulajdonosnak, a fővárosi önkormányzatnak egyetlen fillérjébe sem, ám jó üzenet lett volna a munkavállalóknak. A vezérigazgató azonban még ezt a biztató gesztust sem vállalta, jogi igazgatója által üzente levélben, hogy „idő előtti"a bérekről tárgyalni – emlékeztet Nemes azt kérdezve,

mikor időszerű a bérekről tárgyalni, ha nem most,

amikor dolgozók tucatjai készülnek elhagyni a süllyedő hajót, s újak egyelőre nem akarnak felszállni rá. Eközben a cég a 3-as metró felújítása miatti pótlás előtt is áll, amit az egyre fogyatkozó BKV-s járművezetőkkel képtelen lesz megoldani – véli az elnök. Igaz, egyfajta belső ösztönzőnek meghirdették a cégnél, hogy egyszeri, néhány tízezer forintos

„fejpénzt" fizetnek annak, aki új embert hoz.

A BKV-nál uralkodó állapotokat azonban senki sem ajánlja jó szívvel az ismerőseinek, így ez az akció egészen biztosan nem fogja megoldani a lassan kritikussá váló helyzetet.

A szakszervezeti vezető attól tart, hogy a létszámhiány megszüntetésére a BKV vezetésének nincs komoly stratégiája, és olyan helyi tűzoltással próbálkozik, amibe beletörhet a bicskája. Ilyen lehet például a törvénytelenül sok túlóra. A szakszervezet azonban azt nem fogja hagyni, hogy a munkáltató túlhajszolja az embereket, ha másként nem, akkor bírósági úton fogja megakadályozni a törvénytelen mértékű túlóráztatást.

Az EKSZ azonban egyelőre várja az őszinte, tényszerű kimutatást a cégvezetőtől, és az adatoktól teszi függővé a további lépéseket, ha szükséges - áll a szervezet közleményében.

Címlapról ajánljuk
Szakértő az autós szigorításokról: a kényszerítő eszközök alkalmazását nem lehet kifogásolni, ha nem lépik túl a határokat

Szakértő az autós szigorításokról: a kényszerítő eszközök alkalmazását nem lehet kifogásolni, ha nem lépik túl a határokat

Az államtitkár szerint a közúti közlekedési törvény módosításával egyszerűbbé válik a közlekedést zavaró és a biztonságot veszélyeztető járművek elszállíttatása, továbbá jóval hatékonyabbá válhat a közúti ellenőrzés is. A Magyar Autóklub Jogi és Érdekvédelmi Bizottságának elnöke az InfoRádióban elmondta: a kényszerítés módja és szigorúsága leginkább attól függhet majd, hogy az adott személy mennyire áll ellen a rendőri intézkedésnek.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Nagyon felpörgött az orosz előrenyomulás, Trump kihátrálhat az ukrajnai háborúból – Háborús híreink hétfőn

Nagyon felpörgött az orosz előrenyomulás, Trump kihátrálhat az ukrajnai háborúból – Háborús híreink hétfőn

Oroszország novemberben mintegy 320 négyzetkilométerrel növelte az általa ellenőrzött ukrán területek nagyságát, ami a háború kezdete óta az egyik leggyorsabb előrenyomulásnak számít. Az ukrán DeepState szerint ez körülbelül kétszerese az októberi területszerzésnek. Donald Trump amerikai elnök fia, Donald Trump Jr. szerint apja akár ki is hátrálhat az ukrajnai háborúból, amely szerinte nincs ott az Egyesült Államok számára legfontosabb tíz dolog között. Cikkünk folyamatosan frissül az ukrajnai háború eseményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×