„Számos lakossági bejelentés, valamint saját tapasztalataink alapján arról győződtünk meg, hogy Budapesten a dunai személyszállításra használt hajók rendkívül egészségkárosító, nehezen elviselhető dízel-kipufogógázzal árasztják el a környezetüket" – írta Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszternek a Levegő Munkacsoport, haladéktalan intézkedését kérve. A miniszter válaszában részletes tájékoztatást adott a problémáról, de semmilyen megoldást nem kínált.
Viszontválaszában a Levegő Munkacsoport több megoldást is javasolt, amelyekkel a hajók szennyezését kismértékű állami hozzájárulással egy éven belül jelentősen csökkenteni lehetne.
- A Személyhajósok Szövetségétől kapott adatok szerint a dunai személyszállító hajók kilencven százaléka motorcserére szorul. Az elavult motorok lecserélése hosszabb távon gazdaságilag is kifizetődő, hiszen az új motorok jóval kevesebb üzemanyagot fogyasztanak. A bankok viszont nem hajlandóak erre hitelt nyújtani, mivel nem fogadják el a hajókat a hitel biztosítékaként. A Levegő Munkacsoport ezért állami hitelgaranciát javasol a hazai hajózási vállalkozásoknak a korszerűsítésre.
- A szervezet szükségesnek tart mintegy 600 millió forint állami támogatást, melyből a Duna budapesti szakaszán közlekedő hajókra részecskeszűrőket szerelnének.
- Jelentős zajt és légszennyezést okoznak továbbá azok a külföldi turistahajók, melyek szállodaként is üzemelnek, és éjjel-nappal működtetik az áramellátásukat biztosító dízelgenerátort. Ezért meg kell oldani, hogy a partról kapják az áramot.
- A szervezet halaszthatatlannak tartja a Dunán közlekedő hajók környezetvédelmi minősítési rendszerének kidolgozását is, hogy a kikötői díjakat annak megfelelően, differenciáltan lehessen megállapítani.