Október végén lépett életbe az a szabályozás, amelynek értelmében szmogriadót kell elrendelni, ha a levegőben lévő szállópor koncentrációja az előrejelzések alapján legalább három napon át meghaladja a 100 mikrogrammot köbméterenként. A riasztás értelmében akár korlátozhatják is a gépjármű-közlekedést a fővárosban.
Bár november elején a Nagytétényben elhelyezett műszer már a határértéket meghaladó szállópor mennyiséget mérte a levegőben, szmogriadót még nem kellett elrendelni, mert ahhoz a főváros többi pontján mért értékeket is figyelembe kell venni.
A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium főosztályvezetője az InfoRádiónak elmondta: a levegő szállópor koncentrátumához leginkább a nem gázzal működő tüzelőberendezések járulnak hozzá. Bibók Zsuzsanna hozzátette: a másik forrás a közlekedés, mert a dízel üzemű járművek kipufogógázaiban vannak ilyen apró részecskék.
A szakértő úgy véli: megoldás lenne a részecskeszűrő berendezések használata, amely azonban a tömegközlekedési járművekben és teherautókban még nagyon ritka. Egyes országokban a buszokra pótlólag szerelnek fel ilyen szűrőket, hogy minél alacsonyabb legyen a levegő szennyezettsége - tette hozzá a főosztályvezető.
Nemcsak a kipufogókból, hanem a gumik és az alkatrészek kopásából is származik szállópor, a közlekedés pedig felkeveri és a levegőben tartja a részecskéket - mondta Bibók Zsuzsanna, aki szerint bár az építkezésekről is kerül por a levegőbe, ám az a szálló pornál nagyobb szemcséjű, és bár kellemetlen, nem olyan nagy arányban szennyezi a levegőt.
A részecskeszűrő berendezéseken kívül a szakember megoldásnak tartaná a közlekedési korlátozások bevezetését a nagy szennyezettségű területen, az új járművekkel szemben pedig szigorú kibocsátási szabályok kellenek.
Hanganyag: Herczeg Zsolt