A projektet többsége a vízgazdálkodást, árvízvédelmet szolgálja, de komplex megközelítése miatt mindegyiknek van természet-környezetvédelmi eleme is - mondta a miniszter.
A hat nagyprojekt a következő: a felső-tiszai, beregi komplex fejlesztés az árapasztóval és az ártéri revitalizációval 23,5 milliárdba kerül. A szintén komplex Tisza-tó projekt, ökoturisztikai fejlesztésekkel kiegészítve majdnem 6 milliárd, a Szigetköz vízpótló rendszere az ökológiai célú továbbfejlesztéssel ugyancsak 6 milliárd forintba kerül majd. Ez utóbbiról Szabó Imre környezetvédelmi miniszter azt mondta: a projektnek köszönhetően a Szigetköz neve nem a pusztuló környzetet, vízhiányt jelenti majd.
Kifejtette: több mint tíz év után eljutottak a megoldás kapujába, amely helyreállítja az 1950-es évek vízszintjének megfelelően a Szigetköz vízrendszerét. A vízpótlási rendszerrel az ökológiai helyreállítást is meg tudják teremteni.
A Mosoni-Duna és a Lajta folyó térségi vízgazdálkodási rehabilitáció 5 milliárd forintba kerül, míg a Komárom-Almásfüzitói árvízvédelmi projekt az árvíz és a természtevédelem mellett biztosítja a Budapest-Hegyeshalom közötti nemzetközi vasútvonal védelmét is.
Nem egyértelműen vízvédelmi jellegű, de van ilyen hatása a peremartoni gyártelep kármentesítésének, amely során 50 ezer négyzetmétert tisztítanak meg, ezzel többek között az ivóvízbázist jelentő karsztvizeket is védik.
A miniszter a projektek ismertetésekor hangsúlyozta, hogy nagyon sok ember környezetére hatnak ezek a beruházások, fejlesztések. A munka 113 település 750 ezer lakosának életminőségét fogja javítani - emelte ki.
Brüsszellel környezetvédelmi és vízügyi témakörben még lesz kiemelt tárgyalás - mondta a miniszter a többi tervvel, például a Vásárhelyi-terv részleteivel kapcsolatban.
Július óta kötelező az új autókban, és megőrülnek tőle a sofőrök