Istvánfy Csaba professzor úgy fogalmazott: nem szerencsések az ilyen helyi próbálkozások. Mont mondta, Magyarországon 1868 óta van kötelező testnevelés az iskolákban, a tornaórát Eötvös József vallási és közoktatási miniszter vezette be.
Azóta a tornasor a testnevelésórák része, az órai rendhez tartozik. A professzor úgy véli: ami 140 évig jó volt, az most is jó.
Isrtvánfy Csaba fals filozófiának nevezte, hogy frusztrálódik az a gyermek, aki nem a sor elején áll, emiatt szerint nem kell szétzilálni a rendet.
Hangsúlyozta: a magyar testnevelés-oktatásnak nagy hagyományai vannak, értelmet pedig nem lát abban, hogy ezeket felrúgják.
Csak tiltás van, tanács nincs
A tornasor betiltása nem szünteti meg a gyerekcsoportokban előforduló csúfolódásokat - véli a pszichológus. Németh Erzsébet magatartáskutató az InfoRádiónak elmondta: jó szándékra, de naivitásra vall, ha valaki egy ilyen intézkedéstől azt várja, hogy véget vessen a gyermeki frusztráltságnak.
Mint mondta, manapság szinte minden iskolai problémára az a megoldás, hogy a pedagógust eltiltják valamitől. Mint mondta, ez több szempontból aggályos.
Egyrészt egy kisgyermek testmagassága miatti frusztráltsága nem szűnik meg attól, ha nem állítják tornasorba.Másrészt a tanárok csak azt hallják, hogy mit nem tehetnek, tanácsokat azonban senkitől nem kapnak.
Manapság nem buktathatják meg a diákot, és az osztályból sem küldhetik ki. Azt azonban senki nem mondja meg egy fiatal pedagógusnak: mit tegyen, ha például az órán az egyik gyermek megüti a másikat.
Hozzátette: azt nem tudja megmondani, hogy szükség van-e tornasorra, vagy sem. De ő ilyen helyzetben megkérdezi a tornatanárokat, hogy miért ragaszkodnak ehhez a gyakorlathoz, és megkérdezi a gyermekeket is arról, hogy utálják-e vagy sem a vitatott módszert.
Rossz emlékek fűzik a tornasorhoz
Ha a tornasorban nem számít a magasság, akkor a gyerekek nem lesznek feszélyezettek testi adottságaik miatt - vallja az InfoRádió által megkérdezett testnevelő tanár.
Závodszky Zita - aki egy alternatív iskolában tanít - a munkája során ezt az elvet követi, de több olyan iskoláról is tud, ahol hasonló felfogásban sorakoztatják a gyerekeket.
Elmesélte, hogy benne is elevenen él az emlék, hogy osztályában mindig ő állt az első helyen, ezért mindig neki kellett az összes gyakorlatot bemutatnia.
Hanganyag: Sánta András