Infostart.hu
eur:
391.32
usd:
331.63
bux:
110941.69
2025. december 23. kedd Viktória
Group of cows at cowshed eating hay or fodder on dairy farm.
Nyitókép: Smederevac/Getty Images

Magyarországi száj- és körömfájás: fontos döntést hozott Csehország

Hétfő este megszűntek a cseh–szlovák határellenőrzések is, amelyeket egy héttel ezelőtt vezetett be a cseh Állami Állategészségügyi Szolgálat a Magyarországon észlelt ragadós száj- és körömfájás miatt. A hivatal szerint semmi sem utal arra, hogy a fertőzés terjedne a gócpontból.

A cseh Állami Állategészségügyi Szolgálat enyhítésének fő oka, hogy már befejeződött a fertőzés gócpontjának felszámolása a magyar–szlovák határhoz közeli Kisbajcs egyik szarvasmarhatelepén. "A száj- és körömfájásra fogékony állatokra kiterjedt vizsgálatok negatív eredményt hoztak a gócpont körüli védelmi övezetekben, beleértve a Szlovákiába átnyúló területeket is" – közölte az állategészségügyi szolgálat.

Hozzátették, hogy az Európai Bizottság az elmúlt napokban meghatározta a száj- és körömfájással kapcsolatos állatszállítás és állati eredetű élelmiszerek szállításának szabályait az egész Európai Unió területére. A cseh Állami Állategészségügyi Szolgálat szerint a szlovák határellenőrzések során sem merültek fel lényeges problémák.

A továbbiakban is szigorított biztonsági szabályok érvényesek azonban az állatszállításra, és folytatódnak a fuvarozók véletlenszerű ellenőrzései.

Azoknak a járműveknek, amelyek élő állatokat szállítanak külföldről, és az elmúlt 21 napban megfordultak a fertőzés gócpontja körüli lezárt zónákban, igazolniuk kell a jármű fertőtlenítését az állatok berakodása előtt. Az cseh állattartóknak nyilvántartást kell vezetniük a gazdaságukba belépő járművekről, és ezeket az adatokat 12 hónapig meg kell őrizniük. A gazdaságokba nem léphetnek be olyan személyek, akik az elmúlt 21 napban a fertőzési gócpont körüli lezárt területeken tartózkodtak Magyarországon és Szlovákiában. Az üzemeltetőknek nyilvántartást kell vezetniük a gazdaságaikba belépő idegen személyekről is.

Bár a betegséget eddig még Szlovákiában sem mutatták ki, az országban szintén folytatódnak az óvintézkedések. Hétfőn Észak-Komáromban és Dunaszerdahelyen az állategészségügyi hatóságok megbeszélést tartottak a regionális állatorvosokkal.

A védelmi övezetben, amely a magyarországi gócponttól számított tíz kilométeres körzetet foglalja magában, már befejeződtek a klinikai vizsgálatok, és az ellenőrzések tovább terjednek a belsőbb területekre.

A napokban megkezdik a vérvizsgálatokat, hogy ellenőrizzék, az állatok szervezete termelt-e ellenanyagokat a vírussal szemben. A vizsgálatok kiterjednek a nagyobb állattartó telepekre is, mint például a bősi és a csilizradványi sertéstelepek. Az óvintézkedések a jelenlegi tervek szerint április 10-ig maradnak érvényben, de a hatóságok ezt az időpontot a vizsgálati eredmények függvényében módosíthatják.

A száj- és körömfájás vírusát március 7-én azonosították a magyar–szlovák határhoz közeli Kisbajcs község egyik szarvasmarhafarmján. A farmon körülbelül 1400 szarvasmarha volt. A betegség felbukkanása miatt az érintett állatokat le kellett ölni.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Síelni megy? Erről ne feledkezzen meg!

Síelni megy? Erről ne feledkezzen meg!

Akár a helikopteres mentés költségeire is nyújt fedezetet a megfelelően megválasztott biztosítás – mondta el az InfoRádióban Kozma Gábor, az Insura.hu vezérigazgatója.
VIDEÓ
Padlógázzal jönnek a kínaiak, összeomlik a Tesla - Látványos átalakulás történik az autópiacon

Padlógázzal jönnek a kínaiak, összeomlik a Tesla - Látványos átalakulás történik az autópiacon

Mérsékelt növekedést mutat az EU autópiaca, a volumen viszont továbbra is nagyjából harmadával elmarad a Covid előtti szintektől. A valódi sztori viszont nem is a darabszámokban keresendő, hanem a piac struktúrájának átalakulásában. Az elektromos hajtások törnek előre, miközben a benzin-dízel vonal látványos ütemben zsugorodik. Eközben a gyártói oldal egy másik, de mégis a piaci struktúra átalakulásával összefüggő történetet mesél el. Az elektromos autózásban erős kínai gyártók törnek be a piacra, mostanra érdemi szeletet kihasítva abból, miközben az "európai nagyok" közé tartozó Stellantis komoly piacvesztést szenved el, és a Tesla vonzereje is jelentősen csökken.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×