Martin Lewis "self-made man" egy brit sikertörténet. A férfi néhány éve alapította meg a moneysavingsexpert nevű pénzügyi tanácsadó oldalt, amely nevéhez híven tippeket ad arra, hogy hol, milyen szolgáltatóval és milyen tarifával lehet spórolni, mibe érdemes befektetni és mit kell tudni a különböző pénzügyi szolgáltatásokról.
Ezért komoly befolyása van. Lewis csütörtökön arra sürgette honfitársait, hogy nyújtsák be az energiacégeknek az óraállásokat, nehogy megégessék magukat az áprilisi tarifaemelések miatt.
Péntektől ugyanis körülbelül 54 százalékkal drágult a lakossági energia Nagy-Britanniában, ami éves szinten azt jelenti, hogy a britek 305 ezer forintnak megfelelő összeggel élnek majd rosszabbul, mint egy évvel korábban.
A még márciusban benyújtott pontos óraállás megakadályozza a cégeket abban, hogy vastagon fogjon a ceruza és túlbecsüljék az április 1. előtti fogyasztást a következő számla összeállításánál.
A túlbecsülés a kevesebb fogyasztással járó nyári hónapokban azzal járhat, hogy az energiacégek több pénzhez jutnak,
miközben az ügyfélnek felajánlják, hogy az év során a túlfizetésből rendezheti a következő számlákat. A megugrott infláció miatt azonban a cég jól jár, a fogyasztók kevésbé.
(A briteknél, ha valaki néhány hónapon át nem adja meg az óraállást a szolgáltatónak, akkor korábbi fogyasztása alapján becsülik meg, hogy mennyit kell fizetnie a jövőben. A különbözetet később rendezik.)
Lewis felszólítására sokan hallgattak, és elárasztották a brit energiaszolgáltatók oldalait és telefonos ügyfélszolgálatát a bejelentések.
Az eredmény hasonló volt egy túlterheléses hackertámadáshoz: csütörtökön térdre rogyott a British Gas, az EDF, az E.On, a Shell Energy és néhány további szolgáltató honlapja.
Az E.On feldühödött vezetése magát Lewist vádolta meg:
„Sajnos keményen ütik most az összes szolgáltató oldalát és telefonos ügyfélszolgálatát. Martin ismét példátlan érdeklődést generált, és
megbénította Nagy-Britanniát.
Ha válaszolnak privát üzenetünkre, akkor segíthetünk” – állt a cég egyik Twitter-bejegyzésében. A szöveg válasz volt egy újságírói kérdésre és a cég később gyorsan törölte.
„Akkor, csak a rend kedvéért: maguk Martin Lewist vádolják a lebénult weboldalukért, mert azt mondta az embereknek, hogy látogassák meg” – írta James Felton humorista. Maga a pénzügyi guru is előkerült, és gyorsan továbbtweetelte az időközben eltűnt üzenet fotóját.