A ZhiDou a Volvóhoz hasonlóan a Zhejiang Geely Holding Group konszern tagja. Egyelőre több ország is versenyben van, de hamarosan eldől, hol telepszik meg a kínai autógyártó – írja a Hospodárske noviny című gazdasági napilap.
„A kínaiak azt tervezik, hogy már 2020-ban megkezdik a gyártást.
Beruházásuk értéke eléri a 400 millió eurót. Havi 3 ezer elektromos autóra kiterjedő kapacitással dolgoznának, és nagyságrendileg 500 alkalmazottat vennének fel” – nyilatkozta a lapnak Branislav Kopcer, a ZhiDou szlovákiai vállalatának igazgatója.
A gyártás a kétszemélyes, D2-es modellt foglalná magába, mely 30 kW-os teljesítménnyel bír és 260 kilométert tehet meg egy feltöltéssel. Szlovákián kívül esélyes a beruházásra Szlovénia, Magyarország, Lengyelország és Románia is. Kopcer szerint Szlovákiát illetően az ország keleti része került szóba. Felkeltették a cég érdeklődését az ottani ipari parkok, az infrastruktúra és számos olyan cég, amely a beszállítójává válhatna.
Kína egyéb úton is próbálkozik megvetni a lábát a térségben: hétfőn érkezett ugyanis egy tehervonat Szlovákiába, amely két héttel ezelőtt indult el Kínából, és 41 konténerben szállít árut Közép-Európa számára. Egyelőre próbaszállítmányról van szó, de jövőre már Szlovákia az Ázsiából érkező áruforgalmi vonalak kereszteződésének részévé válhat.
A tehervonat a kínai Dalian városából indult, Oroszországon és Ukrajnán keresztül érkezett a pozsonyi állomásra. Több mint tízezer kilométert tett meg, és tizenöt napig tartott az útja. Ez az időtartam fele olyan rövid, mintha hajóval érkezett volna a szállítmány.
A szlovák közlekedési minisztérium azt ígéri, hogy a kelet-szlovákiai régióban is növekedik majd a munkahelyek száma, ahol logisztikai központ létrehozását tervezik teherszállító vonatok számára. 2018-ban Kína ötszáz teherszállító vonatot szeretne működtetni, ez a szám 2020-ra ötezerre növekedik majd, melyből kétezer éppen Szlovákián keresztül közlekedne.