Főként a fosszilis energiahordozókkal foglalkozó nagy cégek felelősek 1988 óta a globális üvegházi gázemisszió 70 százalékáért – állítja egy non-profit szervezet, a CDP és az úgynevezett Klíma Elszámoltatási Intézet, a Climate Accountability Institute közös jelentése.
Az érintett cégek jelenthetik a kulcsot a széndioxid-kibocsájtásban szükséges rendszerszintű változáshoz – jegyzik meg a szerzők.
A jelentés első ízben koncentrál az egyes államok helyett cégekre.
Összeállítói úgy találták, hogy 1988 óta – amikor létrehozták a Klímaváltozással foglalkozó kormányközi bizottságot –
a globális emisszió felét 25 nagy állami cég adja.
A listát érdekes módon nem a nagy nyugati iparállamok cégei vezetik, de azok is megtalálhatók az élbolyban.
Az első helyen a kínai állami szénvállalat áll: az emisszió több mint 14 százalékáért felel. A második a szaúdi állami olajvállalat, az Aramco, 4,5 százalékos aránnyal, a harmadik pedig a Gazprom közel 4 százalékkal.
A listán az első 20 között szerepelnek az ExxonMobil, Shell, BP és Chevron olajcégek.
Kelet-Európából a lengyel szénbányászati vállalat a 15., az ukrán a 40., míg a cseh az 50. helyen áll. A Magyarországon is jelenlévő ÖMV osztrák cég a 94. a kibocsájtók sorában.
A jelentés arra a megállapításra jut, hogy
a globális széndioxid-emisszió egyötödét állami pénzekből finanszírozzák.
„Ezért különösen nagy a felelőssége azoknak a befektetőknek, akik a nagy fosszilis energiacégekbe fektetnek be pénzt” – mondta Pedro Faria, a CDP környezetvédelmi szervezet igazgatója.
Miközben az aktivisták arra sürgetik a nagy energiacégeket, hogy forduljanak a megújuló források felé, a Shell és a BP már tett is ilyen lépéseket, az ExxonMobil pedig a szén-dioxidnak a légkörből való kivonását és a tárolási lehetőségeket kutatja.
A környezetvédők közben azt mondják: mindez még édeskevés,
és példának állítják be az Apple-t, Facebookot, Google-t és IKEA-t, amelyek ígéretet tettek, hogy teljes egészében megújuló forrásokból fedezik majd energiafogyasztásukat.
A Volvo autógyártó pedig a napokban jelentette be, hogy 2019-től már csak hibrid vagy elektromos kocsikat gyárt majd.