A Starbucksnak gyorsan kellett lépnie, nehogy keserű szájízzel nézzen az újév elé Nagy-Britanniában. Miközben ezekben a hideg napokban karácsonyi ízesítésű, fűszeres kávékkal próbálja üzleteibe csalogatni a fogyasztókat, azok és a brit politikusok korántsem szeretettel gondolnak rá.
Az Egyesült Államokban alapított kávézólánc ügyvezető igazgatója, Kris Engskov azt mondta: "történelmi lépésre" szánta el magát, és a következő két évben 20 millió font nyereségadót fizet be, még akkor is, ha esetleg veszteséges lesz.
Összehasonlításul: a Starbucks 14 éves nagy-britanniai jelenléte során mindössze az összeg kevesebb, mint felét fizette be a brit adóhivatalnak.
A hátraarc az intenzív fogyasztói, média és politikai kampánynak köszönhető.
Kormánypárti konzervatív és ellenzéki baloldali politikusok egyaránt bírálták a vállalatot. Igaz, az egyik tory honatya megjegyezte: a mostani lépés olyan, mintha jótékonykodna a cég. A megoldás viszont az lenne, hogy a vállalatok ne úszhassák meg a nyereségadó megfizetését. Korábban egy parlamenti meghallgatáson azzal vádolták a céget, hogy a vállalatok közötti átutalásokkal kerüli el az adófizetést.
A szintén fókuszba került és külföldi telephellyel rendelkező Amazon és Google nem sietett a reakcióval. Ennek az is az oka, hogy a Starbucks kézzel fogható módon jelen van a brit gazdaságban, míg azok jobbára az online térben. A kávézólánc vezetője elmondta: más országokra nem növelik önkéntesen az adófizetést.
Bár a nagy multicégek nem sértik meg a brit adótörvényeket, az utóbbi időben egyre hangosabb, erkölcsi alapú kampány folyik ellenük, amely szerint nem adóznak fair módon a szigetországban. Ennek a nyomásnak engedett most a Starbucks - felismerve a gazdasági érdeket. "Nagy-Britannia a világ legfontosabb eszpresszópiaca" - mondta Kris Engskov.