Infostart.hu
eur:
383.63
usd:
329.37
bux:
108571.16
2025. december 10. szerda Judit

Megijedt a Renault az államfőtől

Visszakozott a Renault, és várhatóan mégsem viszi teljes egészében Törökországba a Clio negyedik generációjának gyártását. "Még semmi sincs eldöntve az ügyben" - nyilatkozta lakonikusan a sajtónak a cég második embere azt követően, hogy találkozott az ipari miniszterrel.

Patrick Pelatát azt követően rendelte magához az ipari tárca vezetője, hogy a gazdasági sajtóban megjelent: a 15 százalékos állami tulajdonban lévő cég a francia piacon rendkívül népszerű Clio modelljének negyedik generációját a Párizs környéki flins-i gyár helyett teljes egészében a törökországi üzemében akarja gyártani.

Történt mindez annak ellenére, hogy a Renault vezetése nem egészen egy éve ünnepélyesen megfogadta: a gazdasági válság átvészelésére az államtól kapott három milliárd eurós (800 milliárd forintos) kedvezményes hitel fejében öt évig egyetlen gyárat sem zár be Franciaországban, és nem visz további termelést külföldre.

A Renault-t ráadásul a kormány által 2008. decemberében bevezetett, a tíz évesnél idősebb gépkocsik lecserélését ösztönző, úgynevezett roncsprémium is nagymértékben segítette, tavalyi eladásai ugyanis 90 százalékkal ugrottak meg az előző évhez képest, elsősorban a kis mérető autóinak, a Twingónak és a vita tárgyát képező Cliónak köszönhetően.

"Bármi történjék, a franciaországi üzemben mindig lesz Clio-gyártás" - igyekezett megnyugtatni a kedélyeket az ipari minisztertől való távozásakor a Renault második embere, a döntésnek azonban vesztesei is vannak: a cég ugyanis rövidesen leállítja e modell gyártását a spanyolországi és a szlovéniai gyáraiban.

Az ügynek ezzel azonban még koránt sincs vége: az előzetes tervekkel ellentétben Patrick Pélata nem találkozott Nicolas Sarkozyvel, az államfő ugyanis, aki "kiemelt figyelemmel kíséri" a "Clio-dossziét" személyesen a cég elnök-vezérigazgatójával, Carlos Ghosn-nal akar beszélni szombaton. Nicolas Sarkozy egyébként szerdán azt mondta a parlamenti képviselők előtt tartott beszédében, hogy abszurd lenne megakadályozni egy Renault méretű céget, hogy gyárakat hozzon létre külföldön, ám hozzátette: "minden az egyensúlyon múlik", ami nyilván azt jelenti, hogy a cég vezetése nem tehet meg bármit.

Abba pedig, hogy mit tehet, úgy tűnik, az állam ezentúl még közvetlenebbül bele fog szólni: a gazdasági sajtó értesülése szerint ugyanis a kormány - a Renault legnagyobb részvényeseként - a jelenlegi egy helyett, mind a hat, őt megillető helyet elfoglalja a cég igazgatótanácsában, hogy, mint mondják, ily módon nagyobb rálátással rendelkezzenek a folyamatokra.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Fellélegezhet a francia miniszterelnök, nagyon kellett már egy kis sikerélmény

Fellélegezhet a francia miniszterelnök, nagyon kellett már egy kis sikerélmény

A Nemzetgyűlésben elfogadták a 2026-os évre vonatkozó társadalombiztosítási és költségvetési tervezetet, ami Soós Eszter Petronella Franciaország-szakértő szerint egy biztató jel a kormány számára. A Milton Friedman Egyetem adjunktusa az InfoRádióban elmondta: a Szenátus várhatóan hozzá sem nyúl a tervezethez, hanem jóváhagyja a nemzetgyűlési változatot. Mint fogalmazott, Sébastien Lecornu kormányfő szerda reggel úgy ébredhetett, hogy talán megnőtt az esélye annak, hogy a költségvetés ügyében is sikerül megállapodásra jutni.
VIDEÓ
Hatalmas devizakibocsátásokra készül a kormány – mutatjuk, hogy reagál a forint!

Hatalmas devizakibocsátásokra készül a kormány – mutatjuk, hogy reagál a forint!

A devizapiac szerdán ismét feszült várakozásban van, a befektetők a nap folyamán érkező kulcsfontosságú makroadatokra és jegybanki döntésekre készülnek. A forint és a vezető devizapárok egy szűkülő sávban ingadoznak, miközben a piac a következő órák iránymutató impulzusait keresi. A kereskedés ritmusa várhatóan felgyorsul, ahogy közeledik a Federal Reserve esti kamatdöntése. Délután a magyar Államadósság Kezelő Központ mutatta be 2026-os, komoly devizaadóságot tartalmazó finanszírozási tervet, amit emésztenek még a piacok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×