Infostart.hu
eur:
363.35
usd:
314.37
bux:
148632.55
2026. augusztus 10. hétfő Lőrinc

Így lehet kiéheztetni a rákos sejteket

A szénhidrátokban szegény, azaz ketogén diéta megvonja a daganatos sejtektől legfontosabb táplálékukat, a cukrot, ezzel legyengíti őket - olvasható a würzburgi egyetem klinikájának a témával foglalkozó kiadványában.

A rák nem gyógyítható táplálkozással, ám az étrend támogathatja a testet a betegség elleni harcban. A dietetikusok ezért egyre gyakrabban javasolják a ketogén, azaz szénhidrátszegény étrendet.

A rákos sejteknek rengeteg cukorra van szükségük, és ha nem jutnak hozzá, létalapjukat veszítik el. A témának a würzburgi egyetemi klinika külön kiadványt is szentelt.

A ketogén diétát epilepsziás gyermeknél már bevezették. Egyes megfigyelések reményt keltenek, hogy az étrend megállíthatja vagy lassíthatja a daganatnövekedést is. A würzburgi kutatók szerint a szénhidrátszegény táplálkozás a rákos kezelések mellékhatásait, a fáradtságot, a hányingert, a testsúly- és izomszövetvesztést is csökkentheti.

A daganatsejtek falánkak és nagyságrendekkel több az inzulinreceptoruk, mint az egészségeseknek. "Az egészséges sejtnek egy, a rákosnak 30 receptora van. Energiájuk nagy részét nem képesek a sejtlégzés vagy a zsírok lebontása révén felvenni, mint az egészséges sejtek, ezért cukorfüggők" - magyarázta Daniela Pfeifer dietetikus. Ha tehát megvonják tőlük a cukrot, nehezebben fognak növekedni.

A cukor emésztésekor nagy mennyiségű tejsav is keletkezik, amely védi a daganatos sejteket és gyengíti az épeket, ezáltal lehetővé teszi, hogy a betegség tovább terjedjen a környező szövetekbe. A dietetikus ezért átalakította az étrendet, amelyet pácienseinek ajánl. "Azt gondoltam, azért fontos a fehérje, hogy a betegek ne gyengüljenek le, ám hogy a szénhidrátok csökkentésének ekkora szerepe lenne, abban nem voltam bizonyos" - tette hozzá.

A pozitron-emissziós (PET) diagnosztikai lejárás is bizonyította a rákos sejtek cukorfüggőségét. A vizsgálathoz, amely a rák felismerését szolgálja, a testbe radioaktív cukrot injekcióznak. Ezt a daganatos sejtek sokkal gyorsabban felszívják, ezért világítanak a PET-felvételen. "A rákos megbetegedések 80 százaléka reagál így a cukorra" - pontosította Pfeifer.

Az egyszerű cukor rengeteg alapvető élelmiszerben megtalálható, a gabonafélékben, a tésztában, a rizsben, a burgonyában vagy a gyümölcsben. A würzburgi klinika napi ötven gramm szénhidrátot ajánl, hogy az egészséges sejtek elkezdjék a zsírsavak hasznosítását, így a fő tápanyagszállítójuk ne a cukor, hanem a zsírsavak legyenek.

A dietetikus szerint 2-4 hét kell, míg az érintettek megszokják az új étrendet, de a gyorséttermek rajongóinak, az édesszájúaknak és az idősebbeknek különösen nehéz a dolguk

Címlapról ajánljuk
Egyre nagyobb az AfD árnyéka – szakértő a német belpolitikai „válságról”

Egyre nagyobb az AfD árnyéka – szakértő a német belpolitikai „válságról”

A CDU/CSU Bundestag-frakcióvezető meggondolatlan lépése miatt kénytelen volt átalakítani a szövetségi kormányát Friedrich Merz kancellár. Közben az őszi tartományi parlamenti választások előtt nő az AfD előnye a kormánypárttal szemben. A németországi belpolitikai helyzetről beszélt a Mathias Corvinus Collegium Magyar Német Intézetének kutatási vezetője, Dobrowiecki Péter az InfoRádióban.

Baka András: A kétharmados többség sem jogosít fel mindenre

Baka András, a Tisza Párt köztársaságielnök-jelöltje korábbi nyilatkozataiban még a ciklusokon átívelő mandátumok és a hatalommegosztás védelmének fontosságát hangsúlyozta, ám a kormánypárti bírálatok szerint most mégis asszisztál a Sulyok Tamás mandátumának megszüntetéséhez vezető alkotmánymódosításhoz.
inforadio
ARÉNA
2026.08.10. hétfő, 18:00
Bíró Tibor
egyetemi tanár, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Környezeti Fenntarthatósági Intézetének vezetője, a Magyar Hidrológiai Társaság alelnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×