2024. május 18. szombat Alexandra, Erik

Így kaphat súlyos fertőzést, aki lifttel utazik

Legközelebb biztosan azonnal kezet mos, ha lifttel utazott! Egy átlagos felvonó nyomógombjának egyetlen négyzetcentiméterén ugyanis negyvenszer több veszélyes kórokozó lehet, mint a nyilvános vécék ülőkéin - állapították meg a kutatók.

A hotelekben, éttermekben, bankokban, irodákban és repülőtereken elvégzett vizsgálatoknál 313 féle baktériumtenyészetre bukkantak a liftgombok minden egyes négyzetcentiméterén - írta a Daily Mail internetes kiadása.

Az ennek megfelelő felületű vécéülőkéken viszont csupán nyolc egységnyit találtak a hasonló baktériumokból. A liftek jelzőgombjain hemzsegő kórokozók között voltak az E.coli-hoz hasonló, súlyos gyomorbetegséget okozó baktériumok is - közölték a tudósok.

Az Arizonai Egyetem számára dr. Nicholas Moon, a Microban Europe munkatársa készítette el a tanulmányt. A tudós közölte: "A forgalmas irodaházakban több tucatnyi olyan ember érintkezik a liftek nyomógombjaival, aki a kórokozók összes fajtájával találkozhatott az elmúlt órákban. Még ha a felvonókat rendszeresen takarítják, akkor is nagy a valószínűsége a baktériumtenyészetek újratermelődésének".

Már korábbi tanulmányokban is kimutatták, hogy egy átlagos irodai íróasztalon négyszázszor annyi a kórokozó, mint egy vécédeszkán, vagy a számítógépek klaviatúráján fellelhető baktériumok száma négyszerese az illemhelyeken előfordulóknak.

Az egyik legelismertebb brit mikrobiológus, Hugh Pennington viszont megkérdőjelezi a vizsgálatok állításait: "Attól, hogy a liftek jelzőgombjain tobzódnak a fertőző baktériumok, még nem kell azonnal károsodnia a benne utazók egészségének."

2024.05.21. kedd, 18:00