2024. május 18. szombat Alexandra, Erik

Este okos, reggel buta: a biológiai óra szabályozza a tanulást is

Csak este képesek új trükköket megtanulni a csótányok, reggel gyakorlatilag használhatatlanok - és ugyanez igaz a rágcsálókra is. Vagyis a tanulást a biológiai óra szabályozza - állapították meg amerikai kutatók.

A csótányok esténként könnyen tanulnak, és meg is jegyzik a tanultakat, reggel viszont szinte lehetetlen bármit a fejükbe verni, és igaz ez a rágcsálókra is - így összegezték tapasztalataikat a Vanderbilt Egyetem kutatói a Proceedings of the National Academy of Sciences című szaklapban.

Ez pedig azt jelenti, hogy a tanulási és memorizálási képességeket is a biológiai óra szabályozza, akárcsak a szervezet éberségét és a hormonszintet. Egy másik kutatásból még az is kiderült, hogy az egereknél a biológiai óra összezavarása - amelyet embernél például a hosszú repülőút után az időeltolódás okozhat - amnéziát okozhat.

Rovarok esetében most először bizonyították be, hogy a biológiai óra szabja meg a tanulási képességeket - hangsúlyozta a felfedezés jelentőségét Terry L. Page, aki a kollégáival együtt beidomította a csótányokat, hogy vizsgálhassa rajtuk a biológiai óra hatását.

Megtanították a csótányoknak, hogy összekapcsolják az általuk egyébként nem kedvelt borsillatot a cukrozott víz ízével - így ezt választották az egyébként egyik kedvencüknek számító vaníliaillattal szemben is.

"Magunk is meglepődtünk, milyen kevéssé jegyezték meg az előző nap tanultakat azok a csótányok, amelyeknek reggel tartottuk a kiképzést. Gyakorlatilag mindent elfelejtettek, és úgy viselkedtek, mintha előző nap nem tanultak volna semmit" - magyarázta Page.

Arról ugyan fogalmuk sincs, miért nem képesek megtanulni valamit a csótányok a nap bizonyos szakában, ezek a kutatások rávilágítanak a tanulás, a memória és a biológiai óra összefüggéseire.

2024.05.21. kedd, 18:00