Infostart.hu
eur:
382
usd:
327.96
bux:
109296.08
2025. december 5. péntek Vilma
A Balatoni Évadnyitó Kékszalag Port Nagydíjon versenyző hajók Balatonfüred közelében 2025. május 24-én. A versennyel megkezdődött a 90. balatoni vitorlásszezon.
Nyitókép: MTI/Bodnár Boglárka

Kékszalag: Józsa Márton gyenge szeles versenyt szeretne, Litkey Farkas a 15-ös számra gondol

Komoly fejlesztésekkel és hajóátalakítással készült Európa leghosszabb tókerülő vitorlásversenyére Józsa Márton csapata. Az ötszörös Kékszalag-győztes kormányos az InfoRádióban azt mondta, gyenge szélben nagy csaták lehetnének és kidomborodna a technikai tudás. A 13-szoros győztes és abszolút rekorder Litkey Farkas pedig arról beszélt, mennyi esélyt ad csapatának a győzelemre.

Július 10. és 12. között rendezik az 57. Kékszalag Balaton-kerülő vitorlásversenyt. Idén is 30 hajóosztályban, külön kategóriákban küzdenek a versenyzők, 550-600 hajó indulására számítanak a szervezők. A versenyzőkre a 48 órás szintidő alatt légvonalban több mint 150 kilométeres út vár. A balatonfüredi rajt után Balatonkenese, Siófok és a Tihanyi-szoros érintésével haladnak, majd Keszthelynél fordulva térnek vissza Balatonfüredre. Európa leghosszabb tókerülő vitorlásversenyének időrekordját a Józsa Márton vezette Fifty-Fifty tartja 5 óra 3 perc 56 másodperccel, amit 2023-ban ért el.

Az ötszörös Kékszalag-győztes Józsa Márton az InfoRádióban elmondta: komoly fejlesztéseken vannak túl, az elmúlt három évben teljesen újjáépítették a hajójukat, mellyel elsősorban az volt a cél, hogy kijavítsák a Fifty-Fifty „gyenge szeles tulajdonságait”. Ennek megfelelően új hajótesteket építettek, majd az árbócokat, illetve a hajó rudazatát, állókötélzetét is lecserélték.

Az új hajón gyakorlatilag minden karbonból van, és a Fifty-Fifty kormányosa szerint az újításokkal sokkal versenyképesebb lesz.

Mint fogalmazott, az idei Kékszalagon az a legfőbb elvárás saját magukkal szemben, hogy kihozzák a hajóból a maximumot, ami megkövetelte a nagyon kemény edzésmunkát a felkészülés során. Viszonylag korán el tudták kezdeni az edzéseket, 30 napos felkészülési programot tűztek ki célul a Kékszalag rajtjáig, ami előtt azt tervezik, hogy négy-öt versenyen vesznek részt.

Józsa Márton a Készalag előtti legfontosabb versenyüknek a július 5-i Fehérszalagot nevezte, de komoly kihívásnak tartja az Audi Speed Challenge gyorsasági versenyt is, amelyet hagyományosan a Kékszalag Fesztivál részeként rendeznek meg, és a Kékszalag leggyorsabb katamaránjai indulnak rajta. A Fifty-Fifty 2023-ban első, míg tavaly a Vándor Róbert kormányozta RSM mögött második lett az Audi Speed Challenge-en.

Az idei Kékszalagon is a Fifty-Fifty a fő esélyes, ezt Józsa Márton nem érzi tehernek, inkább örül annak, hogy sok fejlesztéssel még erősebb hajójuk lett. Csapatával azért szorít, hogy gyengébb szeles verseny legyen az idei Kékszalag, mert akkor sokkal kiegyenlítettebb küzdelemre lehet számítani. A kormányos arra vágyik, hogy nagy csaták legyenek és kidomborodjon a technikai tudás. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján frissebb, körülbelül 8 csomó feletti szélben szabad szemmel is jól látható előnye van a Fifty-Fiftynek a többiekkel szemben, ugyanakkor Józsa Márton elismerte, hogy

8 csomó alatti szélben vannak náluk gyorsabb hajók, melyek bármikor meglepetést okozhatnak.

Ha gyenge szél lesz, sokkal inkább előtérbe kerülhet a taktika, de az ötszörös győztes ezt egyáltalán nem bánná, áll a nagy küzdelem elébe. Ha ilyen körülmények között is nyerni tudnának, az egy komoly visszaigazolás lenne nekik.

Fotó: Magyar Vitorlás Szövetség
Fotó: Magyar Vitorlás Szövetség

A Fifty-Fifty fedélzetén heten lesznek az idei Kékszalagon, a kísérőmotorosban pedig ketten. Józsa Márton eddig ötször nyerte meg a Kékszalagot, az abszolút rekorder Litkey Farkasnak ez tizenháromszor sikerült. A Fifty-Fifty kormányosa elmondta: nem az az elsődleges céljuk, hogy ezt a rekordot megdöntsék a következő években, de elképzelhetőnek tartja, hogy még hosszú éveken át ott lesznek a mezőnyben. Mint fogalmazott, gyorsan változik a világ és fejlődik a technika, így ma már nagyon nehéz olyan sikerszériát produkálni, mint amilyet elért Litkey Farkas. Józsa Márton nem gondolja, hogy megdönthető lesz valaha Litkey Farkas rekordja.

Még legalább három évig indul a Kékszalagon a rekorder

Litkey Farkas idén a Process Solution kormányosaként indul a Kékszalagon, és azt gondolja, hogy csapata ott van a három legesélyesebb legénység között. A 13-szoros Kékszalag-győztes azt mondta az InfoRádióban, hogy a Fifty-Fiftynek 50, míg a Process Solutionnek 25 százalék esélye van a győzelemre. Litkey Farkas télen is sokat vitorlázott, amire régebben is nagy hangsúlyt fektetett, de a téli időszakban általában nem a megszokott csapatával versenyzett. Idén kivételt tett, és azokkal a társaival készült, versenyzett, akikkel már sokszor vitorlázott együtt. Idén csak Barcelonában 36 futamot teljesítettek, vagyis sok időt töltöttek a vízen. A Kékszalag rajtjáig a hajó specifikus begyakorlása lesz a legfőbb teendő, ami időigényes folyamat, de eddig minden rendben zajlott.

Litkey Farkas tervei között szerepelt, hogy a télen nagyobb technikai újításokat végez a hajóján, de nem sikerült megteremteni a szükséges anyagi hátteret, így a remélt fejlesztések elmaradtak. Az illetékesektől ígéretet kapott arra, hogy szeptembertől már lesz erre lehetőség, az idei nyári versenyeken azonban még azokkal az eszközökkel és felszerelésekkel vitorláznak, amelyek már tavaly is a rendelkezésükre álltak.

Fotó: Magyar Vitorlás Szövetség
Fotó: Magyar Vitorlás Szövetség

Az ötszörös soling világbajnok szeretné, ha hosszú, gyenge szeles verseny lenne az idei Kékszalag, továbbá abban is bízik, hogy az élmezőny összesűrűsödik sok-sok helycserével, mert akkor meg tudná mutatni a technikai repertoárját. Mint mondta, a hajókat kezelni és gyorsan vezetni sokan tudják, az időjárási körülményekhez és egyéb tényezőkhöz való alkalmazkodás viszont már jóval összetettebb dolog, amely során hamar kiderül, ki milyen specifikummal rendelkezik. Litkey Farkas nagy erényének tartja, hogy jól ismeri a Balatont, és vannak megérzései azzal kapcsolatban, hogy az elmúló szelek esetleg honnan érkeznek újra. Ehhez azonban az kell, hogy legyenek olyan állapotok, amikor megáll a szél és később újra felerősödik.

„Nekem a legnagyobb esélyem akkor lenne, ha változó szélben hosszú versenyt vívnánk”

– jegyezte meg.

Litkey Farkas 1993-ban debütált és 2001-ben nyerte meg először a Kékszalagot, amelyet további tizenkét siker követett. A fejében van egy szám, a tizenötös. Mint fogalmazott, ez nem konkrét cél, hogy mindenképpen ennyiszer kell megnyernie a Kékszalagot, hanem csak egy érzés. Elég régóta motoszkál a gondolataiban, de nem tudja, mikor valósulhat meg, illetve lesz-e rá esélye. Abban biztos, hogy a következő három évben elindul a Készalagon, a Process Solutionnel kötött szerződése is akkor jár le.

A motivációval nincs gondja, szeretne még évekig vitorlázni, három év múlva pedig átgondolja majd, folytatja-e. Az 59 éves Litkey Farkas szerint egy jó állóképességű vitorlázónak még a hetvenes évei elején is megvannak a képességei arra, hogy jól teljesítsen a Kékszalagon. „Igyekszem olyan szinten tartani magamat, hogy minél inkább kinyújtsam a vitorlázó pályafutásomat” – zárta gondolatait az 1996-os atlantai olimpia résztvevője.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.05. péntek, 18:00
Bódis László
a Kulturális és Innovációs Minisztérium innovációért felelős helyettes államtitkára, a Nemzeti Innovációs Ügynökség vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×