"Felveszem az életmentő mellényemet, pedig általában az ülések közt tartom" – fogalmazott a Salával repülő David Ibbotson az előtt, hogy utolsó útjukra indultak volna a Piper Malibu fedélzetén. A férfi, akinek nem volt engedélye arra, hogy fizető utasokat szállítson, azt mondta pilóta barátjának, előző útjukon hallott egy hangos csattanást.
Ibbotson testét a repülőgép balesetét követően nem találták meg. A baleset 2019 januárjában történt, amikor Sala a Cardiff csapatával írt alá szerződést. Január 19-én utazott Nantes-ba, hogy elbúcsúzzon korábbi csapattársaitól és összegyűjtse személyes tárgyait. Másnap repült volna vissza, ekkor zuhant le vele a magángép.
Több probléma is volt a géppel
A BBC szerezte meg és mutatta be elsőként azt az audiofelvételt, amelyben Ibbotson egy másik pilótával beszél a végzetes út előtt. Ebből kiderült, hogy már Franciaországba menet technikai gondjai lehettek a gépnek. A telefonbeszélgetésben a pilóta azt állította , hogy a repülés során "egy csattanást" hallott, és panaszkodott, hogy
"ködöt" érzett a 35 éves Piper Malibu repülőgép belsejében.
"Repülök, aztán 'bumm'. Gondoltam, mi a baj? Minden paramétert ellenőriztem, minden rendben volt, rendben repültünk, de ez felkeltette a figyelmet. A Malibu néha-néha olyan, mintha köd lenne benne. Érezni lehet, egészen finoman az egész gépben" – tette hozzá.
Véletlenül rögzítették az árulkodó beszélgetést
Az 59 éves pilóta azt is elmondta ismerősének, hogy landolás közben vette észre, nem működik a bal fékpedál a repülőn.
"Ennek a gépnek a hangárban a helye" – summázta.
A beszélgetést véletlenül rögzítették. Mint kiderült, nemcsak a pilóta aggódott a hang miatt. Emiliano Sala legközelebbi barátainak küldött hangüzenetet, amikor a Piper Malibu a felszálláshoz gurult a nantes-i reptéren. A focista bevallotta, hogy fél, és hogy a gép úgy néz ki, mintha bármelyik pillanatban darabokra eshetne.
"Nem tudom, fognak-e keresni, de megtalálni nem fognak" – fogalmazott egy esetleges repülőbalesettel kapcsolatosan. Sajnos csak ebben nem volt igaza: testét Guernsey partjainál találták meg.
Ibbotson nem repülhetett volna Salával
A Cardiff City FC felajánlotta a játékosnak, hogy kereskedelmi repülőgéppel utazzon vissza Nantes-ba Párizson keresztül, de ő több időt akart arra, hogy mindenkitől elbúcsúzhasson, mielőtt Wales-be visszatér az első edzésekre. Így Willie McKay, aki segített közvetíteni az átigazolásban, egy másik pilótán, David Hendersonon keresztül bérelt egy magánrepülést – közvetlenül Nantes és Cardiff között.
Henderson ugyanakkor nem ért rá, így Ibbotson kapta a feladatot.
Az argentin focista nem tudta, hogy a pilótának nem lenne engedélye őt szállítani.
Ibbotson a civil életben gázszerelő volt, és csak amatőr pilóta, akinek nem volt engedélye fizető utasok szállítására vagy a sötétben való repülésre.
A gép egy órával az után, hogy elhagyta a repteret, elvesztette a rádiókapcsolatot. A repülőgép 5000 láb magasan repült, de a pilóta elvesztette a gép feletti kontrollt a felhők elkerülése érdekében történő ereszkedés közben, és a becslések szerint 434 kilométer per órás sebességgel a La Manche-csatornába zuhant. A légi balesetet kivizsgáló nyomozók megállapították, hogy a focista eszméletlen lehetett a balesetet megelőzően elszenvedett szén-monoxid-mérgezéstől, akárcsak a pilóta.
Sala testét két hét múlva találták meg partra vetve, Ibbotson holtteste sosem került elő. A Piper Malibuit nem emelték ki a vízből. Hendersont 18 hónap börtönbüntetésre ítélték azért, mert megfelelő engedéllyel nem rendelkező személyt bízott meg a repüléssel.