Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 21. vasárnap Tamás
Mácsai Pál, a színház igazgatója beszél a 2017/2018-as évadnyitó társulati ülés előtt tartott sajtótájékoztatón a fővárosi Örkény István Színházban 2017. szeptember 26-án. Az eseményen átadták a színház felújított nézőterét.
Nyitókép: Mohai Balázs

Egy sakktáblán kopog a náci és a kommunista diktatúra világa

Már játsszák a mozik Tóth Barnabás új filmjét, a Mesterjátszmát Hajduk Károly, Mácsai Pál, Váradi Gergely, Péterfy Bori és Varga-Járó Sára főszereplésével. A nácik elől hajón menekülő ügyvéd ezúttal egy kommunisták elől vonaton menekülő katolikus pap. Majdnem Mindszenty József.

Már játsszák a mozik Tóth Barnabás új filmjét, a Mesterjátszmát Hajduk Károly, Mácsai Pál, Váradi Gergely, Péterfy Bori és Varga-Járó Sára főszereplésével. Az alkotás Stefan Zweig 1941-es Sakknovellájának szabad adaptációjaként készült a Nemzeti Filmintézet támogatásával.

Tóth Barnabás, a film rendezője, egyik forgatókönyírója az InfoRádióban elmondta, pszichotrillerről, "kőkemény zsánerfilmről" van szó.

"1956 csak egy kulissza, egy háttér, egy tudás, egy összekacsintás a nézővel, nem tagadja meg a szellemiségét, de erősen továbbgondolja azt" – fogalmazott.

A Sakknovellában egy ügyvéd menekül a nácik elől egy hajón, és ott bonyolódik mindenféle rejtélyes sakkjátszmákba; Fonyódi Tibor forgatókönyvíró-társával úgy gondolták, 1956-ban, menekültvonaton, kommunisták elől bujkál egy katolikus pap.

"Sajnos azt kell mondanom, hogy az elnyomás elnyomás, a diktatúra diktatúra, a knízás kínzás, alig kellett dolgokat megmagyarítani. De olyan szinten azért belenyúltunk, hogy Mindszenty József bíboros tragikus és felemelő sorsát kielemeztem, olvastam műveit, nem kis részben az ő élete ihlette a Hajdu Károly által alakított pap szerepét."

Hogy a romantikus szál azért kellett-e a filmbe, hogy könnyebben tudjanak kapcsolódni a nézők a történethez, arról azt mondta, "az mindig segít a film befogadásában és a szereplőkkel való azonosulásban", magát is romantikus alkatnak tartja, szereti a szép, fiatal, tehetséges színészeket, színésznőket, a szerelem pedig komplex és univerzális, de persze nem kell minden filmben, pszichotrillerben pedig már-már szokatlan.

1956 egy olyan világ volt, amelyben nem lehetett tudni, ki kivel van, kiben lehet megbízni, kiben nem; a filmbeli vonaton hasonló "káosz" van.

"November második felében járunk, és mindenki az utolsó megtakarított valutája vagy aranyfoga árán jutott fel a vonatra. Nem tudni, ki kicsoda. Van egy rejtélyes, dívaszerű nő, aki Péterfy Bori, egy igazán finom, elegáns, láthatóan gazdagabb úr, Mácsai Pál, egy fiatal menekültpáros és ott van a pap. A szálak összekeverednek, nem mindenki az, akinek látszik. A kalauz pedig erős szláv akcentussal beszél, ki tudja, miért... Minden meg van magyarázva a végére, minden mindennel összefügg, beleértve a végecsavart is, ami tényleg egy prizmán át mutat" – részletezte.

A film az 1956 utáni folytatás reményére koncentrál, illetve a pap sorsára, aki Zweig írása nyomán sakkjátszmákba bolondul bele a börtönben, egyedül egy cellában. A sakknak ez a metaforája, hogy egy lépéssel az ellenfél előtt járni, a sötét és a világos harca, ez mind-mind megjelenik a filmen, jó-rossz, élet-halál.

Tóth Barnabás reméli, a Mesterjátszma már az első percekben leköti a néző figyelmét, és a végéig meg is tartja.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Porschék tömkelege mondta be az unalmast Oroszországban

Több száz Porschéról van szó, ami nagyon kellemetlen helyzetbe hozta az orosz forgalmazókat. Bizonyos sufnituning módszerekkel sikerült ugyan egyeseknek életet lehelniük az autójukba, azonban ezek csak ideiglenes megoldások.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×