Infostart.hu
eur:
389.09
usd:
331.43
bux:
108783.37
2025. december 18. csütörtök Auguszta
Tokió, 2018. április 6.2015. február 12-én a tokiói Ghibli Stúdióban készített kép Takahata Iszao japán animációs rendezőről és producerről, a Ghibli társalapítójáról, aki 2018. április 5-én, 82 éves korában egy tokiói kórházban elhunyt. (MTI/AP/Kambajasi Sizuo)
Nyitókép: Kambajasi Sizuo

Elhunyt Takahata Iszao

A japán animáció zászlóshajójának tekintett legendás Ghibli stúdió társalapítója, Takahata Iszao animációs rendező és producer 82 éves volt. Üzenete mindig az volt, hogy a maga teljességében kell megélni az életet, és ennek elérését nem akadályozhatják meg a pénz vagy a presztízs miatti kicsinyes aggodalmak.

Takahata tüdőrákban szenvedett, a stúdió közleménye szerint csütörtökön hunyt el egy tokiói kórházban.

A japán animáció aranykorának kiemelkedő alakja volt, és bár az Oscar-díjat nem nyerte el, sok rangos nemzetközi elismerést kapott, egyebek mellett a Los Angeles-i Filmkritikusok Szövetségének díját, a Locarnói Nemzetközi Filmfesztivál díját és az Annecy Nemzetközi Animációs Filmfesztivál életműdíját.

Pályafutása alatt filmjeinek erős női karaktereiről lett híres. Utolsó munkája, Kaguja hercegnő legendája 2015-ben az Oscar-jelöltek között szerepelt.

A Tokiói Egyetemen szerzett diplomát, aztán egy vezető japán film- és animációs vállalatnál, a Toei stúdióban kezdett dolgozni. 1968-ban rendezte meg első animációs filmjét. A hetvenes években a Johanna Spyri svájci szerző könyve alapján forgatott Heidi, Girl of the Alps (Heidi, az Alpok lánya) című tévésorozattal nagy népszerűséget vívott ki magának.

A Ghibli stúdiót Hajao Mijazaki animációs filmrendezővel 1985-ben alapította meg. A műhely létrehozásában Szuzuki Tosio is közreműködött. Takahata és Mijazaki számos alkotásával írta be nevét az animációs film történetébe.

Takahata készített nagy sikerű animációs filmet Noszaka Akijuki japán író, a Szentjánosbogarak sírja című háborúellenes regényéből 1988-ban.

2015-ben, az AP hírügynökségnek adott interjújában beszélt a Ghibli animációs filmjeinek lényegéről: "A valóságot akarjuk bemutatni, de anélkül, hogy ragaszkodnánk a túlzott realista ábrázoláshoz, ugyanis teret akarunk adni a közönség képzelőerejének" - mondta.

Az interjúban elárulta, hogy Mijazakival afféle se veled-se nélküled kapcsolatban állnak, mivel annyira eltérőek a munkáik. Hozzátette: mélyen tiszteli kollégája alkotásait, ezért inkább nem elemzi őket, nehogy kritikát is meg kelljen fogalmaznia velük kapcsolatban.

Saját alkotásairól szólva hangsúlyozta: minden történetének volt egy fontos, közös üzenete, hogy

a maga teljességében kell megélni az életet, és ennek elérését nem akadályozhatják meg a pénz vagy a presztízs miatti kicsinyes aggodalmak.

"Ez a világ jó hely, és nem az örökkévalóság miatt. A halállal minden véget ér, de az újra és újra ismétlődő körforgásban mindig jönnek utánunk újak" - vallotta.

Szuzuki Tosio és Hajao Mijazaki május 15-re tervezi Takahata búcsúztatását a stúdió szervezésében.

Címlapról ajánljuk
Alig várták, mégis felemás lett a nagy autós engedmény német fogadtatása

Alig várták, mégis felemás lett a nagy autós engedmény német fogadtatása

Az európai, és ezen belül a német autóipar válsága kényszerítette végül az Európai Uniót, hogy módosítsa három évvel ezelőtt hozott határozatát a belső égésű motorok, azaz a benzines és a dízel meghajtású új autók 2035-től tervezett tilalmáról. Az erről szóló, egyelőre még európai parlamenti és tagállami jóváhagyásra váró javaslat Németországban máris vitát váltott ki.

Orbán Viktor: az EU nagyon veszélyes ösvényre lépett

Orbán Viktor miniszterelnök szerint az Európai Unió nagyon veszélyes ösvényre lépett azzal, hogy megkerülte az egyhangúságot a befagyasztott orosz vagyonról szóló, eddig félévente egyhangú döntést igénylő határozatoknál.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.18. csütörtök, 18:00
Lehel László
a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet elnök-igazgatója
Leteszteltük, meghajtottuk: itt az új debreceni BMW, van mire büszkének lenni!

Leteszteltük, meghajtottuk: itt az új debreceni BMW, van mire büszkének lenni!

A napfényes Andalúziába vitt minket, meg a teljes nemzetközi sajtót a BMW, hogy heteken keresztül, több turnusban mutassa meg az új elektromos autóját, a Debrecenben gyártott iX3-at. Egy napon keresztül nyúzhattuk az autókat, hogy ne csak prospektusból, hanem saját élményből legyen véleményünk az új modellről, de arról is, hogy merre tart a BMW, és úgy általában az európai autógyártás. A teszt után nagyjából ugyanott tartok, ahol előtte: minden erőfeszítést és a végeredményt maximálisan elismerve, de egy több mint száz éve prémium autókat gyártó cégtől ez a minimum. Különösen egy olyan világban, ahol mobiltelefon-gyártók néhány év autóipari tapasztalattal teljesen vállalható, sőt sokszor kifejezetten jó elektromos autókat raknak össze, Európából nézve sokszor felfoghatatlanul alacsony áron. Az iX3 kiváló autó. Technikailag is, összerakottságban is, vezetési élményben is. Nem forradalom, nem sci-fi, hanem egy nagyon átgondolt, nagyon erős, sok szempontból világszínvonalú elektromos BMW. És igen, ezt Debrecenben fogják gyártani, ami tényleg olyan dolog, amire lehet büszkének lenni.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×