Infostart.hu
eur:
383.39
usd:
329.15
bux:
108181.26
2025. december 8. hétfő Mária
Back side of traveler with luggage standing over the flight board for check-in at the flight information screen in modern an airport, travel and transportation with technology concept.
Nyitókép: Tzido/Getty Images

Káosz az európai légi közlekedésben, magyar járatok is érintettek

Több tízezer utas számára okozott fennakadásokat csütörtökön a légiirányítók sztrájkja Franciaországban. A munkabeszüntetés várhatóan pénteken fokozódik, és kihatással lesz a forgalomra egész Európában.

A sztrájkfelhívást követően előzetesen nem törölt járatok jelentős késéssel közlekedtek csütörtök délelőtt a francia polgári légiközlekedési hatóság (DGAC) szerint: Nizzában például átlagosan csaknem egyórás késsel indultak a repülőgépek, és több mint másfél órás késéssel érkeztek.

A jobb munkakörülményeket és új munkahelyeket követelő szociális megmozdulás elsősorban az ország déli részén volt érezhető csütörtökön: Franciaország harmadik legnagyobb repülőterén, Nizzában, valamint a korzikai Bastiában és Calviban a járatok felét, Lyonban, Marseille-ben, Montpellier-ben pedig a harmadát törölték előzetesen.

A párizsi régióban a járattörlések a Charles-de-Gaulle és az Orly repülőterekről induló vagy oda érkező járatok negyedét érintették, hasonlóan a Rynair és más fapados légitársaságok járatainak helyet biztosító Beauvais repülőtérhez.

Az Eurocontrol szerint csütörtökön mintegy 29 ezer kereskedelmi járat közlekedik Európában, amelyeknél átlagosan közel 20 perces késést regisztráltak, és ez csaknem nyolcvan százalékban a francia sztrájknak tudható be.

Európa vezető diszkont légitársasága, a Ryanair csütörtökön bejelentette, hogy 170 járatot kellett törölnie, ami 30 ezer utast érint. „Ismét túszul ejti az európai családokat a francia légiirányítók sztrájkja” – fogalmazott közleményében Michael O'Leary, a Ryanair vezérigazgatója.

Az Air France francia légitársaság megerősítette, hogy „kénytelen volt módosítani a járatainak menetrendjét”, de a törlések számát nem közölte, valamint arra is felhívta a figyelmet, hogy a tengerentúli járatokat nem érinti a munkabeszüntetés.

Az Air France-KLM-et, a Lufthansát, a British Airwayst, az easyJetet és a Ryanairt tömörítő Airlines for Europe szövetség előzetesen tűrhetetlennek nevezte a sztrájkot, és arra figyelmeztetett, hogy az több ezer ember nyaralási indulását fogja megzavarni.

Pénteken várhatóan még feszültebb lesz a helyzet a párizsi repülőtereken és Beauvais-ban, ahol a DGAC a járatok számának negyven százalékos csökkentését rendelte el.

Hivatalos források szerint csütörtökön 270 légiforgalmi irányító jelentette be, hogy sztrájkol, a mintegy 1400 fős teljes létszámból.

A délnyugat-franciaországi Bordeaux repülőterén 2022 végén történt súlyos incidens után, amikor két repülőgép majdnem összeütközött, folyamatban van egy reform a légiirányítók ellenőrző rendszerének létrehozására. Ez ellen a reform ellen tiltakozik a légiirányítók második legjelentősebb szakszervezete, az Unsa-Icna, amely egyben elítélte a szerinte a nyári késésekért felelős létszámhiányt, az elavult eszközrendszert, valamint a szükséges nyugalom és biztonság követelményeivel összeegyeztethetetlen, mérgező vezetést. A harmadik legnagyobb szakszervezet, az Usac-CGT is csatlakozott a csütörtökre és péntekre meghirdetett sztrájkhoz, a legnagyobb szakszervezete a légiirányítóknak, az SNCTA viszont nem támogatja a munkabeszüntetést.

Philippe Tabarot francia közlekedési miniszter szerdán kizárta, hogy a kormány teljesítse a követeléseket. A tárcavezető szerint a kisebbségi szakszervezetek követelései elfogadhatatlanok, csakúgy, mint az a döntés, hogy a nagy nyári vakáció idején lépnek sztrájkba.

Címlapról ajánljuk
Bódis László: hazatérő és „rising star” tudósok, külföldi „nagy nevek” köré épül az új magyar tudásközpont-hálózat

Bódis László: hazatérő és „rising star” tudósok, külföldi „nagy nevek” köré épül az új magyar tudásközpont-hálózat

A kutató az első, köré kell felépíteni azt a környezetet, ami vonzza a tehetségeket egy tudásközpontban – erről beszélt az InfoRádió Aréna című műsorában Bódis László, a Kulturális és Innovációs Minisztérium innovációért felelős helyettes államtitkára, a Nemzeti Innovációs Ügynökség vezérigazgatója. Világhírű és Nobel-díjas tudósok, illetve feltörekvő tehetségek köré, hosszú távú állami támogatással és nemzetközi együttműködéssel épülnek új központok.

Hack Péter az államfő akadályoztatásáról: a módosítással joghézagot orvosolnának, de komoly viták várhatók

Az Alaptörvény szerint a köztársasági elnök átmeneti akadályoztatását az államfő, a kormány vagy bármely országgyűlési képviselő kezdeményezésére az Országgyűlés állapíthatja meg egyszerű többséggel. A mostani javaslat alapján az Alkotmánybíróság nélkül nem lehetne így határozni. Hack Péter az InfoRádióban azt mondta, a javaslatban megfogalmazott megoldáshoz nem társul probléma, a vitákat az eltérő jogi megítélések erősíthetik fel.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Új év, új szabályozás – újabb területen fújt visszavonulót a Facebook

Új év, új szabályozás – újabb területen fújt visszavonulót a Facebook

A többek között Facebookot és Instagramot működtető Meta vállalta, hogy az uniós felhasználók számára választási lehetőséget biztosít a személyre szabott hirdetések megjelenítésével kapcsolatban. A döntésre azért volt szükség, mert az Európai Bizottság még áprilisban elmarasztalta a céget az unió digitális piacokról szóló törvénye alapján. A változtatások a jövő év elejétől lépnek életbe, ekkor dőlhet el a korábbi bírság sorsa, amely jelenleg is komoly konfliktust jelent az EU és az USA vezetése között.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×