A német állami vasúttársaságnál az elmúlt hónapokban sem mentek rendben a dolgok. Hosszabb-rövidebb ideig tartó, utasok millióit sújtó sztrájkok bénították meg a vonatközlekedést, a mozdonyvezetők magasabb béreket követelve "szüneteltették" a munkát. Az utasok azt remélték, hogy a Deutsche Bahn a nyári szezonra összeszedi magát, különös tekintettel a június 14. óta tartó labdarúgó Európa-bajnokságra, illetve a vonatközlekedést előnyben részesítő külföldi és hazai szurkolók áradatára.
Az elmúlt napok azonban alaposan rácáfoltak az előzetes várakozásokra. Az Eb nyitánya óta napirenden vannak a meghibásodások és a késések, olyannyira, hogy mindez már a külföldi sajtó nem éppen hízelgő érdeklődését is felkeltette. Az utasok érdekeit képviselő Pro Bahn egyesület egyenesen úgy fogalmazott, hogy
"az egész világ a mi vasúti rendszerünkön viccelődik".
A futballszurkolók rendkívüli bírálatai a Deutsche Bahnt is állásfoglalásra késztették. "Megértjük a labdarúgás rajongóinak elégedetlenségét " – fogalmazott a DB, a bírálatokat jogosnak tartva.
Több német hírportál a vasút igazgatótanácsának képviselőjét idézte, aki elismerte, hogy nem nyújtják azt a minőséget, amit mindenki megérdemel.
Az ARD közszolgálati televízió a napokban számolt be arról, hogy egy Hamburg és Berlin között a DB "vezérhajójának" számító, nagysebességű ICE vonaton az utasoknak órákat kellett várakozniuk a meghibásodott fékek miatt.
"Mindent megteszünk annak érdekében, hogy az utazók pontosan, az eredeti menetrend szerint eljussanak a célállomásra" – fogalmazott az igazgatótanácsi képviselő, utalva arra, hogy az Eb első két hetében több mint ötmillió utas választotta a távolsági vasúti járatokat. Mindennek ellenére a Pro Bahn utasszövetség annak a nézetnek adott hangot, hogy a vasút megerősítette eddigi rossz hírnevét az Eb ideje alatt.
Az ARD kritikájánál ugyanakkor jóval keményebb bírálatot fogalmazott meg exkluzív tudósításában az ország legnagyobb példányszámú lapja, a Bild. "Vonataink gyakrabban késnek, mint eddig bármikor" – hangsúlyozta már a tudósítás címében az újság, amely szerint
a vasút "sétaüzemmódban" van, a vállalat júniusban megdöntötte a pontosság eddigi negatív rekordját.
Az új "rekord" szerint minden második nagy sebességű ICE járat késve érkezett meg a célállomásra, a távolsági vonatok mindössze 52,2 százaléka tartotta be pontosan a menetrendet. "Évek óta nem volt ilyen rossz bizonyítványa a vasútnak" – összegezte a Bild.
Az újság hozzátette, hogy a hiányosságok már az Eb előtt ismertek voltak, de az illetékesek, köztük a politikusok mindezt figyelmen kívül hagyták. A Bild keserű végkövetkeztetése ugyanakkor az volt, hogy a vasút problémái nem tűnnek el csak azért, mert Németországban Európa-bajnokságot rendeznek.
A Merkur.de hírportál a német vasút "teljesítményével" foglalkozó, a Kronen Zeitungra hivatkozó írásában egy késés miatt "tajtékzó" osztrák szurkolóról beszélt, akinek jegye volt Lengyelország elleni csoport mérkőzésére. A családapa két lányával és két munkatársával a bécsi főpályaudvarról indult egy regionális vonattal Münchenbe, ahonnan az ICE vonattal folytatták volna az utat Berlinbe. A müncheni indulás azonban késett, ráadásul út közben a vonat meghibásodott, ezért Bitterfeldből mintegy kétórás várakozás után egy pótló vonattal indulhattak tovább. A meccset természetesen lekésték.
A Deutsche Bahn szerencsétlen körülmények egybeeséséről beszélt, megköszönte az utasok türelmét és megértését. Ezenkívül azt ígérte, hogy minden érintett utas felveheti a kapcsolatot az ügyfélszolgálattal. "Minden bizonnyal egyéni megoldásokat találunk a jóvátételre" – idézte az osztrák lap az ezzel kapcsolatos közleményt.