Húsvéti ajándékkal lepte meg a Verdi szakszervezet és a Lufthansa német állami légitársaság az ünnepek előtt repülőgéppel utazni kívánókat. Megállapodással ért véget ugyanis a szakszervezet és a légitársaság közötti békéltető tárgyalás, így befejeződött a földi személyzet bérkövetelő sztrájkja, és a német repülőterek ismét tárt kapukkal fogadhatják az utasokat. A Lufthansa leányvállalatánál, az Austrian Airlinesnál (AUA) azonban szögesen más a helyzet, az osztrák légitársaságnál ugyanis csütörtökön 36 órás sztrájk kezdődött.
Az osztrák légitársaság nem volt hajlandó megegyezni a pilótákat és légiutas-kísérőket képviselő szakszervezetekkel, ezért a csütörtökön kezdődött, 36 órás munkabeszüntetés miatt 400 járatot törölni kényszerült. A kieső járatok között vannak a budapesti járatok is.
A cég korábbi közlése szerint összesen 17 tárgyalási forduló után sem sikerült megállapodni a Vida szakszervezettel és a légiutas-kísérők üzemi tanácsával a béremelésekről, olyannyira nem, hogy tárgyalások napok óta szüneteltek a felek között. A Vida szakszervezet azt követelte, hogy az osztrák légitársaságnál is hasonló fizetéseket adjanak, mint az anyavállalatnál, a német Lufthansánál ahol a személyzet fizetése 40 százalékkal magasabb, mint a az AUA-nál. Az osztrák cég azonban a korábbi értesülések szerint ennél jóval alacsonyabb bérkompenzációt ajánlott.
A Der Standard című lap és az ORF közszolgálati rádió és televízió egyaránt arról számolt be, hogy a légitársaság betartotta fenyegetését, és 400 járatot törölt a kielégítetlen bérkövetelések miatt. Mivel az utasokat előzetesen tájékoztatták többi között a bécsi repülőtér teljesen üres volt, csak más légitársaság, többi között a Wizzair, a Ryaniar és a Turkish Airlines pultjainál "lézengett" néhány utas. Az Air Canada légitársaság egyik alkalmazottja a kihalt repülőteret a koronavírus-járvány idején tapasztalt hasonló helyzethez hasonlította.
A Der Standard szerint a bérvita összesen mintegy 3500 légiutas-kísérőt, illetve pilótát érint. A munkabeszüntetés miatt 50 ezer utasnak kellett alternatív utazási lehetőséget keresnie. A sztrájk pénteken 12 óráig tart.
Az AUA ajánlata a légiutas-kísérők esetében "legfeljebb" 18 százalékos, míg a pilóták, illetve másodpilóták számára 28 százalékos emelés.
Tartalmaz bizonytalan bónuszokat is, azokat azonban a légitársaság nyereségétől teszi függővé. A szakszervezet az ajánlatot elutasította, utalva arra, hogy noha az AUA a Lufthansa csoport része, a németországi és a svájci testvérvállalatok a felajánlott béremelés ellenére is jobban fizetnek.
A légitársaság vezetősége ugyanakkor a szakszervezet követeléseit irreálisnak minősítette, azt hangoztatva, hogy azok teljesítése esetén a légitársaság az országban az egyik legmagasabb bérmegállapodást kötné. Ehelyett az AUA "életképes kompromisszumot" sürgetett.
A Vida szakszervezet vezetője a Der Standardnak nyilatkozva ugyanakkor közölte, hogy a sztrájkot a 36 óra leteltével, péntek délben befejezik. Április 4-re ugyanakkor üzemi tanácsi ülést hívtak össze, és a szakszervezet kész a tárgyalások folytatására, ha az AUA visszatér a tárgyalóasztalhoz.
Korábbi értesülések szerint az Austrian Airlines számára a munkabeszüntetés becslések szerint naponta akár 10 millió eurós veszteséget okoz.