Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
Izraeli katonák a Gázai övezetet irányító Hamász palesztin iszlamista szervezet fegyveresei által használt alagút bejáratánál, a Gázai övezet északi részén fekvő Bét-Hanúnban, az erezi határátkelőhely közelében 2023. december 17-én. A Hamász fegyveresei október 7-én támadást indítottak Izrael ellen, az izraeli haderő pedig válaszul légi és szárazföldi hadműveleteket hajt végre a Gázai övezetben.
Nyitókép: MTI/EPA/Atef Szafadi

Szakértő: csak nagy kockázatok árán számolhatók fel a gázai alagutak

Gázában egy három méter széles – járművek átcsoportosítását is lehető tevő – 4 kilométer hosszú alagutat fedezett fel az izraeli hadsereg. Az alagútrendszer csak nagy veszteségek árán számolható fel – mondta a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Stratégiai Védelmi Kutatóintézetének tudományos munkatársa.

A most felfedezett alagúthoz hasonló járatok különleges célra készülnek, vagyis úgy lehessen csapatokat, járműveket mozgatni bennük, hogy azt légi úton ne lehessen felderíteni – fogalmazott az InfoRádióban Kemény János. „Innentől kezdve

hatalmas előnyt tud jelenteni, ha meglepetésszerűen kívánnak valahol támadást végrehajtani, illetve a védekezésben lehetőséget ad arra, hogy úgy csoportosítsák át az erőiket, ami meglepheti az ellenük fellépő támadó erőt”

– magyarázta.

Az NKE Stratégiai Védelmi Kutatóintézetének tudományos munkatársa szerint „természetesen” fel lehet számolni ezeket az alagútrendszereket, a kérdés az, hogy hogyan és milyen áron. Ugyanis szem előtt kell tartani, hogy a túszkérdés nagyon nagy mértékben korlátozza a lehetőségeket. Hiszen az izraeli hadsereg, akár mennyire is felkészül, soha nem lehet abban biztos száz százalékig, az alagút mely részén vannak esetleg túszok és melyiken nem – mutatott rá a szakértő. Ennek megfelelően, amennyiben a túszok szem előtt tartása a cél, jóval nagyobb kockázatot kell vállalniuk, ha katonai erővel akarják ellenőrzés alá vonni azokat. Felmerülhet a lehetőség, hogy tengervízzel árasszák el a most felfedezett alagútrendszert, esetleg megpróbálják helyenként berobbantani, így viszont szintén fennáll a veszélye, hogy túszok is az életüket fogják veszíteni – mondta Kemény János, megjegyezve, azt nem tudni, hogy hasonlóra hány alkalommal került már sor.

Ami a segélyszállítmányok célba juttatását illeti, az NKE munkatársa úgy fogalmazott, „nem látni pontosan, hogy a terepen mi a helyzet”. Minden nagykeréken közlekedő járműnél probléma, ha a bombázások nyomán az utak sérülnek (és/vagy romok kerülnek rájuk), tehát könnyen lehet, hogy nem tervezett kitérőket kell tenniük, ami megnehezíti a konvojok működését. Ami az eddigiekben gondot jelentett, hogy a határon hosszabb biztonsági ellenőrzéseknek vetették ezeket alá, így az esetlegesen romlandó ételek nem feltétlenül a legjobb állapotban jutottak be Gázába – tette hozzá. Az elosztásban az ENSZ infrastruktúrájára igyekeznek hagyatkozni, amivel kapcsolatban szintén nem tudható, hogy mekkora károkat szenvedett, mennyire képes hatékonyan működni.

„Úgyhogy ez egy sok ismeretlenes történet”

– fogalmazott Kemény János.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Az orosz-ukrán háború az elmúlt három és fél évben jóformán az egész világon megváltoztatta a légi közlekedést, hiszen Ukrajna felett tilos civil gépekkel repülni, Oroszország légterét pedig a kölcsönös szankciók miatt számos légitársaság nem használhatja. Ez mindent átalakított: az útvonalakat, a menetrendeket és az árakat is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×