A szakértő kérdésünkre elmondta, hogy a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály elsősorban az olyan nagy keresőmotorok és közösségi médiaplatformok működését érinti majd, mint például a Google vagy a Facebook.
„Azt írja elő a jogszabály, hogy a korábbiaknál
- lényegesen hatékonyabban kell majd fellépni a jogellenes online tartalmak ellen,
- gyorsabban kell reagálniuk a cégeknek, hogyha jogszabálysértő tartalmak kerülnek fel ezekre a platformra,
- felelősségteljesebben kell működniük,
- több információval kell szolgálniuk például tartalommoderációról, és
- a gyermekeknek szóló reklámok, illetve az érzékeny adatokon alapuló, targetált reklámok esetén még szigorúbb feltételeknek vetik alá ezeket a cégeket”
– sorolta Koi Tamás.
Ráadásul
a 450 milliónál több felhasználóval bíró rendelkező szolgáltatásokat még szigorúbb elvárások elé állítja
a jogszabály – emelte ki.
Ezek leginkább következőkben jelennek meg:
- rendszerszintű kockázat megelőzéssel kell előállniuk ezeknek a cégeknek, ez a jogellenes tartalmak terjesztésének megakadályozására és az alapvető jogok biztosítására irányul,
- független auditnak kell alávetniük magukat,
- könnyen hozzáférhetővé kell tenniük az adataikat és az algoritmusaikat a hatóságok és a kutatók számára.
A digitális piacokról szóló jogszabály kifejezetten a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat, a versenyellenes magatartás visszaszorítása céljából jött létre. Arra törekszik, hogy a nagy óriáscégek, a Google, a Microsoft, az Apple vagy akár a Meta a Facebookon keresztül, ne tudják kiszorítani a kisebb vagy az új piaci szereplőket az európai piacról – húzta alá a szakértő.
„Olyan tiltásokat fogalmaz meg a jogszabály, hogy ezek a cégek nem rangsorolhatják kedvezőbben a saját szolgáltatásaikat vagy a termékeiket a versenytárs szolgáltatásaihoz képest. Vagy például nem akadályozhatják meg vagy nehezíthetik meg azt – és ez nagyon fontos –, hogy a felhasználók például előre telepített alkalmazásokat, szoftvereket eltávolítsanak mondjuk az okostelefonjukról vagy a számítógépükről” – hívta fel a figyelmet Koi Tamás.
A szakértő szerint
ez nagyon előremutató szabályozás.
Olyan területeket szabályoznak, amelyeket más ilyen nagy piacokon még nem szabályoztak, egyszerűsíteni fogja a nagy cégekkel szembeni eljárásokat – mondta, felhívva a figyelmet arra, hogy eddig épp az jelentette a problémát, hogy mire határozathozatal született az ezek ellen a nagy cégek ellen indított eljárásokban, addigra a piac már rég túllépett az ügyön.
„Ha sikerül megfelelő apparátust teremteni a törvényi szabályozás betartatásához – vonta le a konklúziót Koi Tamás –, pozitív változást fog hozni az európai digitális piacon.”