eur:
392.27
usd:
366.85
bux:
67039.3
2024. április 27. szombat Zita
red green yellow orange color fuel gasoline dispenser  background
Nyitókép: chutarat sae-khow/Getty Images

Érvénybe lépett a német "rezsicsökkentés", itt vannak a részletek

Kilenceurós bérlettel utazhatnak a németek mostantól három hónapon keresztül a vonatokon, a buszokon és a metrón is. A kutaknál csökkent a benzin és a dízelolaj ára is. Az energiaárak növekedése miatt bevezetett állampolgári könnyítések azonban aggodalmakat és bírálatokat is kiváltottak.

A Scholz-kormány a bevezetett intézkedésekkel az Oroszország Ukrajna elleni háborúja miatt emelkedő energiaárakat kívánja ellensúlyozni. Így a többi között június 1-jétől augusztus végéig csak kilenc euró kell fizetni a közlekedési bérletért. Az intézkedés a közösségi közlekedés költségének igen jelentős csökkenését jelenti, tekintve, hogy például Berlinben 86 euróba kerül a havi bérlet a helyi közlekedési vállalatnál. Az olcsó bérlet a helyi közösségi közlekedés mellett a Deutsche Bahn vasúttársaság regionális járatain is érvényes, így kilenc euróért az egész országot be lehet utazni

A kilenceurós bérlettel a kormány a Zöldek nyomására ugyanakkor két legyet kíván ütni egy csapásra. Az embereket ugyanis arra akarják rábírni, hogy

az autó helyett minél nagyobb számban a tömegközlekedési eszközökre váltsanak.

A szövetségi kormány 2,5 milliárd euróval támogatja a tartományokat, hogy pótolják az utasoknak nyújtott kedvezmény révén a közlekedési vállalatoknál keletkező bevételkiesést.

Volker Wissing közlekedési miniszter szerint a kormány nagyvonalú támogatást biztosított a tartományoknak, a 2,5 milliárd euró ugyanis az éves támogatás negyedét teszi ki. A tartományok azonban másként látják. Noha fogcsikorgatva elfogadták a felajánlott összeget, aggódnak amiatt, hogy a várható utasáradat miatt jóval több buszt és vonatot kell bevetniük, nem is beszélve a szükséges személyzet növeléséről.

Aggodalmat okoz az is, hogy sokak szerint valójában nincs másról szó, mint az adófizetők pénzének átcsoportosításáról. Miközben egyáltalán nem biztos az, hogy az intézkedés valóban hozzájárul az állampolgárok terheinek csökkentéséhez, valamint hosszabb távon közlekedési szokásaik megváltoztatásához.

Egyes szakértők szerint

több milliárdot osztanak szét úgy, mintha "nem is lenne holnap".

Szerintük a kilenceurós bérlet helyett sokkal inkább a kommunális infrastruktúra korszerűsítését célzó beruházásokra lenne szükség.

Mindennek ellenére az olcsó közlekedési bérlet az "abszolút befutó". Ezt jelzi, hogy már június 1. előtt kereken hétmillió bérletet vásároltak. A közlekedési szakemberek ugyanakkor azon a véleményen vannak, hogy a nyári hónapokban – különös tekintettel a hétvégékre – mind az autóbuszok, mind a vonatok zsúfolásig lesznek.

A német vasúttársaság, illetve jó néhány közlekedési vállalat már bejelentette, hogy különösen a várhatóan legerősebben terhelt szakaszokon növelik a járatok számát. Ez azonban csak korlátozottan lehetséges, mind a vonatok, mind a buszok hiánya miatt, és ugyanez a szűkös keresztmetszet vonatkozik a személyzetre is. A bevethető közlekedési alkalmazottak száma jelentős mértékben csökkent az elmúlt időszakban, mindenekelőtt a koronavírus-járvány rövidebb és hosszabb távú következményeként.

Az energiaadó érvénybe lépett csökkentése miatt jelentősen mérséklődtek az üzemanyagárak is a benzinkutaknál. Ez számítások szerint a benzinnél literenként 35,2 centtel, a dízelnél 16,7 centtel csökkenti az árat. A benzin és a dízel ára Németországban az idén lépte át először a literenkénti kéteurós határt, míg tavaly tavasszal 1,30-1,40 euró körül volt.

A első hírek szerint

a müncheni, a berlini, illetve a hamburgi kutaknál már kora reggel nagy tumultus alakult ki.

Feltűnő volt az is, hogy a különböző kutaknál nem egyforma mértékben csökkentek az árak. A legtöbb benzinkútnál az E10-es szuperbenzin literenként ára 1,90 euró alatt volt. Egy nappal korábban ugyanez a benzin 2,10 és 2,30 euróba került literenként.

Hasonló csökkenés volt tapasztalható a gázolaj árában is. Míg kedden a dízel ára literenként 2 euró felett mozgott, szerda reggel a legtöbb kútnál a literenkénti ár 2 euró alatt volt. Az árcsökkenés átlagosan 17 centet tett ki.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.29. hétfő, 18:00
Csányi Sándor
az OTP Bank elnök-vezérigazgatója
Érdekesen erős volt az esti órákban a forint

Érdekesen erős volt az esti órákban a forint

Összességében jól sikerült ez a hét a forint számára, stabil volt és az utolsó két nap menetelésének köszönhetően felértékelődéssel zárta a hetet. Az S&P hitelminősítő péntek este megerősítette Magyarország adósbesorolását és a stabil kilátáshoz sem nyúlt, ami szintén kedvező a hazai fizetőeszköz szempontjából, amely a 392-es szinten fejezte be a pénteki kereskedést az euró ellenében. Devizapiaci témákkal is foglalkozunk a május 16-i Portfolio Investment Day 2024 konferenciánkon, amelyen a részvétel regisztráció után ingyenes. Regisztráció és jelentkezés itt.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. április 26. 21:41
×
×
×
×