Infostart.hu
eur:
387.68
usd:
330.64
bux:
109547.02
2025. december 18. csütörtök Auguszta
A Wizzair légitársaság Airbus A320-as típusú utasszállító repülőgépe gyakorlórepülésen a MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis légterében Kecskeméten 2017. október 30-án. A tervek szerint a repülőbázis a következő években szeretne megfelelni a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó előírásoknak.
Nyitókép: Ujvári Sándor (MTI)

Drámai folyamatok jöhetnek a légi közlekedésben

A következő húsz évben több mint 50 százalékkal nő az európai repülések száma, a repülőterek kapacitása azonban a szükségesnél csak lassabban bővül, így a mostaninál hétszer több járat fog 1-2 órás késést szenvedni az Eurocontrol tanulmánya szerint.

Az európai légiforgalom áramlásának megszervezésével, illetve a léginavigációs díjak beszedésével foglalkozó, brüsszeli székhelyű Eurocontrol honlapján szerdán közölt "Challenges of Growth" (A növekedés kihívásai) című tanulmányában arra mutatott rá, hogy 2040-ig a maihoz képest 53 százalékkal 16 millióra emelkedik majd az éves repülések száma. A lassabb gazdasági növekedés és a repülőterek kapacitáshiánya miatt a bővülés mértéke csökken. Példaként említették, hogy 1988 és 2008 között megduplázódott a repülések száma.

Az igények növekedését azonban így sem tudják majd a repülőterek kiszolgálni,

mert a bejelentett kapacitásbővítő beruházások sem elegendőek ekkora forgalom kezeléséhez. Az Eurocontrol ismertette, 111 repülőtér átlagosan 16 százalékos bővítés tervez, a 20 legnagyobb repülőtéren ennél valamivel nagyobb, 28 százalékos kapacitásfejlesztésbe fognak bele, a gépmozgások száma így 2,4 millióval emelkedhet a maihoz képest.

Az EU 17 tagországában visszafogott forgalomfejlődéssel számolva is 1,5 millió repüléssel többre lesz igény, mint amennyit ki lehet szolgálni. Ez 160 millió utast érint.

A nyári szezonban a mostani, járatonként átlagos 12 perces késés 20 percre nőhet

a következő 22 évben és hétszer annyi járat késhet 1-2 órát, mint most. Míg tavaly 50 ezer utasnak késett 1-2 órát a járata, addig 2040-ben már közel félmillió utast érinthetnek a nagyobb késések - olvasható a tanulmányban.

Az Eurocontrol szerint ezért a repülőtereknek a tervezettnél nagyobb kapacitásbővítést kell végrehajtaniuk, és Európában be kell vezetni az Egységes Európai Égbolt (SESAR) projektet, amely egyesítené a széttagolt európai légiforgalmi irányítást. Ennek bevezetése azonban akadozik.

Címlapról ajánljuk
Bejelentették: már most elkezdődött az influenzajárvány, de egyes országrészekben nincsen oltás

Bejelentették: már most elkezdődött az influenzajárvány, de egyes országrészekben nincsen oltás

Január helyett már most elkezdődött az influenzaszezon – jelentette be az InfoRádióban a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ országos tisztifőorvosa a hivatal friss adatai alapján. Surján Orsolya megerősítette azt is, hogy bár a rizikócsoportokba tartozók számára elérhető az oltóanyag, ám az ország egyes területén tapasztalható lehet a készlethiány.

Gazdatüntetés Brüsszelben: borult az eredeti akciózási terv, útlezárások jönnek az EU-csúcs helyszínén

Európai egység alakult ki a gazdatársadalomban a mostani brüsszeli tiltakozást illető két ügyben: senki nem szeretne nagy mennyiségű, ellenőrizetlen dél-amerikai élelmiszer ellen küzdeni a piacért, illetve a green dealből adódó átállás anyagi terheit sem vállalnák a jelenlegi formájában. A tüntetés eredeti programját borították az éjszakai akciózások, amelyek jelenleg ott zajlanak, ahol a zárolt orosz vagyont Brüsszelben őrzik. Helyszíni tudósítás.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.19. péntek, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×