A szingapúri látogatáson tartózkodó Philip Hammond brit külügyminiszter a BBC-nek adott nyilatkozatában elsősorban afrikai bevándorlókról beszélt, mert mint mondta: az európai és az afrikai életszínvonal közötti különbség miatt mindig lesz "gazdasági alapja" afrikaiak milliói számára, hogy megpróbáljanak az Európai Unióba jutni.
"Amíg azonban ilyenek az európai uniós jogszabályok, sokuknak csupán az unió területére kell lépniük, hogy biztosak lehessenek abban, hogy soha nem küldik őket vissza hazájukba" - fogalmazott a brit külügyminiszter, majd hozzátette, hogy ez így fenntarthatatlan, ugyanis Európa képtelen megvédeni magát és megőrizni életszínvonalát, valamint szociális rendszerét, ha afrikai migránsok millióit kell befogadnia.
A Nagy-Britanniát és Franciaországot összekötő Csatorna-alagút francia oldalán, Calais-nál táborozó több ezer afrikai menekült és bevándorló ügyében Philip Hammond úgy vélte, hogy javítani kell az alagút védelmét, de aláhúzta, hogy e probléma megoldásához is arra volna szükség, hogy vissza lehessen küldeni a menekültstátuszra nem jogosult bevándorlókat hazájukba. A brit külügyminiszter e szabályozás módosítását nevezte a legfontosabb feladatnak a probléma kezelésében.
Philip Hammondot nyilatkozata nyomán az ellenzéki Hilary Benn félelemkeltéssel vádolta meg, a brit Amnesty International részéről Steve Symonds pedig úgy látta, hogy a tárcavezetőnek inkább azon kellene dolgoznia uniós partnereivel, hogy ne a Földközi-tengeren vagy a Csalagútban veszítsék életüket a menekültek.
A Csatorna-alagút francia oldalán mára mintegy ötezer bevándorló és menekült vár a kedvező alkalomra, hogy vonatokra vagy kamionokra felkapaszkodva átjuthasson Nagy-Britanniába. Az alagút védelmére, brit forrásból felhúzott, 1 mérföld hosszú kerítés ellenére az ott várakozók újra és újra megpróbálnak átjutni. Múlt héten például egy illegális bevándorló gyalog kelt át a csaknem 50 kilométeres alagúton, mire kiszivárgott, hogy a brit kormány fontolóra vette a létesítmény éjszakai lezárását. Erre a Csalagút üzemeltetője, a Eurotunnel elnöke perrel fenyegette meg a szigetország kormányát, mondván, hogy az éjszakai forgalom csökkentése nemcsak a koncesszió birtokosára, hanem a brit gazdaságra is jelentős hatással lenne.
Hanganyag: Sigmond Árpád





