Élelmiszerrel, itallal, gyógyszermintával, meccsjeggyel és egyéb ajándékkal próbálják rábírni a gyógyszergyártók az amerikai orvosokat is arra, hogy az ő készítményeiket írják fel a betegeknek. A belgyógyászok 95 százaléka pedig el is fogadja az ajándékot - írta legfrissebb számában a New England of Medicine című szaklap.
A legtöbb orvoslátogatót a háziorvosok fogadják, és ők hajlamosak a leginkább az ajándékok elfogadására is.
A többi szakorvosnál inkább hálapénzzel lehet célt érni. Ez a kórházakban és klinikákon dolgozó belgyógyászoknál azért nem működik, mert az intézmények igyekeznek korlátozni az orvosok és a gyógyszer-gyártó cégek közvetlen kapcsolatait.
A felmérést 2003-ban és 2004-ben végezték 1600 orvos bevonásával. Ez volt az első ilyen jellegű kutatás azóta, hogy 2002-ben az amerikai orvosok szövetsége és a gyógyszergyártók önként vállalták: korlátozzák az orvosoknak adható ajándékok értékét.
A kapcsolat az orvosok és a gyógyszergyártók között azonban még mindig megdöbbentően széles körű - mondta el a kutatást vezető Eric Campbell. Azt ugyanakkor nem vizsgálták, tette hozzá, hogy az ajándékok hatására a megszokottól eltérő gyógyszert írtak-e fel az orvosok a betegeiknek.
A gyógyszergyártók évente 20 milliárd dollárt (3600 milliárd forint) költenek marketingre, s ez az összeg nagyrészt a belgyógyászokhoz vándorol ajándék formájában.
"Ha nem érné meg a cégeknek, aligha csinálnák" - hangsúlyozta Campbell.
Megváltoztatták Donald Trump és Volodimir Zelenszkij találkozójának időpontját






