A közelmúltban lezajlott szlovák kormányválság és az idő előtti választásokról szóló megállapodás keresztülhúzta a Mikulás Dzurinda vezette kabinet privatizációs terveit.
Az államfőnél tartott politikai megbeszélésen a miniszterelnök megígérte az ellenzéknek, hogy a kabinet a megbízatási ideje végéig már nem foglalkozik privatizációs kérdésekkel. Ennek fejében az ellenzék támogatta az időelőtti választások kiírását.
Kire vonatkozik a kormányfői ígéret?
A váratlan belpolitikai fordulat azonban kellemetlen helyzetbe hozta a már folyamatban lévő privatizációs ügyletek szereplőit. Többen azt állítják, hogy a kormányfő ígérete nem vonatkozik a már elkezdődött magánosítási eljárásokra, tehát azokat ez eredeti elképzelések szerint még be kellene fejezni.
Ez elsősorban a Szlovák Villamosművek és a Cargo vasúti teherfuvarozó magánosítására vonatkozik. Pavol Prokopovics közlekedési miniszter szerint az állami tulajdonban lévő Cargo 100 százalékos eladását a kormány és a parlament is előzetesen már jóváhagyta. A leendő tulajdonos kiválasztása már csak részletkérdés - véli a miniszter.
Meciár: öngyilkosságot követhet el a kormány
Az ellenzék azonban határozottan elutasít bármiféle privatizációt. A legélesebben Vlagyimir Meciár fogalmazott, aki szerint a kormánykoalícióval kötött egyezség úgy szólt, hogy júniusig már semmiféle privatizációs ügy nem kerül a kabinet elé.
Amennyiben a jelenlegi kormány a Cargo magánosításának folytatása mellett dönt, akkor öngyilkosságot követ el - véli Vlagyimir Meciár, az ellenzéki HZDS vezére.
Dzurinda tárgyalni akar
Bár a kormányzásban részt vevő Magyar Koalíció Pártja is a privatizációs folyamatok azonnali leállítása mellett száll síkra, Mikulás Dzurinda kormányfő még tárgyalni akar a politikai pártok vezetőivel.
Fennáll ugyanis annak a veszélye, hogy a privatizációs tanácsadó cégek beperelik a kormányt, hisz amennyiben meghiúsul a magánosítás, több millió koronás veszteséget szenvednek.