Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 7. vasárnap Ambrus
Az orosz kőolajat szállító Barátság csővezeték fogadóállomása a csehországi Nelahozeves környékén működő olajtartálytelepen 2022. augusztus 15-én. Ide fut be a cseh olajimportot biztosító másik vezeték, az IKL csővezeték is. A telep tárolókapacitása 1 675 000 köbméter.
Nyitókép: Az orosz kőolajat szállító Barátság csővezeték fogadóállomása a csehországi Nelahozeves környékén 2022. augusztus 15-én. MTI/EPA/Martin Divisek

Petr Fiala: Csehországnak már nincs szüksége orosz kőolajra

Elkészült a TAL európai kőolajvezeték kibővítése, így Csehország már nincs rászorulva az orosz szállításokra -jelentette be a cseh miniszterelnök.

"Csehország ezzel újabb lépést tett energetikai függetlensége felé" - mondta Petr Fiala újságíróknak. Jaroslav Pantucek, az ország vezetékhálózatát üzemeltető Mero állami vállalat igazgatója szerint Csehország a gyakorlatban most használja első ízben a kibővített TAL vezetéken keresztül az országba érkezett, nem orosz származású kőolajat.

"A nem orosz eredetű kőolaj első szállítmányai az olasz Trieszt kikötőből szerdán érkeztek meg Nelahozevesbe a központi elosztóhelyre. A Mero csütörtök délután elkezdi ennek a kőolajnak a szállítását tulajdonosának, az Orlen Unipetrol társaságnak a Litvínovban működő finomítóba" - jelentette ki Jaroslav Pantucek.

Csehország kőolajszükségleteit több mint 60 éven keresztül alapvetően Oroszországból a Barátság kőolajvezetéken keresztül fedezte.

Az orosz kőolajról való teljes leválásról a cseh kormány 2022-ben az Ukrajnai elleni orosz támadás után döntött. Ehhez arra volt szükség, hogy növeljék az olasz Triesztet és a német Ingolstadtot összekötő TAL vezeték szállítási kapacitását a cseh igényeknek megfelelő mértékben. Ez a kőolaj azután a múlt század kilencvenes éveiben épült Ingolstadtból a Kralupy nad Vltavouba vezető IKL nevű vezetéken keresztül jut el Csehországba.

A bővítéssel a TAL, illetve az IKL csehek által használt kapacitása évi 4 millió tonna kőolajról 8 millió tonnára nőtt. Ezt a kőolajat a nyugat-csehországi Litvínovban és Kralupy nad Vltavouban lévő kőolajfinomítók fogják feldolgozni. Mindkét cseh kőolajfinomító tulajdonosa a lengyel Orlen Unipetrol. A Barátság és IKL vezetékek csehországi szakaszának üzemeltetője a Mero állami vállalat.

A TAL-PLUS projektről a cseh kormány 2022 novemberében döntött, reagálva az ukrajnai háborúra, a munkák 2023 májusában kezdődtek meg. "A projekt költségei 1,6 milliárd koronát (25,6 milliárd forint) tesznek ki, ezt a Mero saját bevételeiből finanszírozta, az állami költségvetést ezért nem terhelték" - magyarázta Zbynek Stanjura pénzügyminiszter újságíróknak.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Legendás második világháborús színterekre térnek vissza az amerikai katonák, ezúttal egy teljesen másik ellenséggel nézhetnek  farkasszemet

Legendás második világháborús színterekre térnek vissza az amerikai katonák, ezúttal egy teljesen másik ellenséggel nézhetnek farkasszemet

Egyre hangosabban szólnak a harci dobok a Távol-Keleten, a világnak szinte minden napra jut valami hír a kínai Népi Felszabadító Hadsereg (People’s Liberation Army – PLA) mozgásáról, vagy éppen legújabb fejlesztéseiről. Az utóbbi hetekben éppen Japánnal megy az acsarkodás, de a háttérben az Egyesült Államok folyamatosan erősíti a pozícióját, méghozzá nem is akárhol: a második világháború legendás helyszíneit élesztik újra, olyat is, ahonnan elindultak a bombázók 1945 augusztusában a Japán elleni atomcsapáshoz. A terv világos stratégiát vázol fel, amely arra figyelmezteti a teljes térséget, hogy egyre élénkebben éri őket a háború közelgő szele.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×