Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 21. vasárnap Tamás
Nyitókép: Budapesti Közlekedési Központ

Mivel túl drága, egyelőre halogatják a HÉV vonatok cseréjét

Sajtóértesülések szerint bőven 500 milliárd fölé kúszhat a HÉV-járműpark megújítása, így ez egyelőre nem is szerepel a kormány tervei között.

A 98 HÉV-járműből már az év elején is csak 79 volt forgalomba adható, 12 állt javítás alatt, hét pedig csak várt erre, mivel a koros járműveket hatévente fővizsgára kell küldeni, csakhogy ezek a szűkös javítókapacitások miatt torlódnak írja a 24.hu a Népszava értesüléseire hivatkozva. Pedig az idén 20, jövőre 25 fővizsgát kellene lebonyolítani, így a most bejelentett 5 jármű után, jövőre újabb 7 eshet ki a forgalomból – nyilatkozta Feld Mártont, a Magyar Közlekedési Klub elnökségi tagját.

Ráadásul a napokban derült ki, hogy az Orbán-kormány frissen elfogadott közlekedési stratégiájában 2035-ig egyetlen fillért sem szánnak a napi 135–170 ezer embert szállító HÉV-vonalak fejlesztésére. A lap felidézi, hogy Lázár János építési és közlekedési miniszter ugyan a bérletalku részeként elérte, hogy az állami HÉV-járműbeszerzés helyet cseréljen a fővárosi önkormányzat közlekedési projektjeivel. Így a CAF villamosokat az akkori egyezség szerint a helyreállítási alapból (RRF) finanszíroznák az IKOP helyett.

Utóbbi ugyanis hosszabb ideig, 2029-ig használható fel, így lenne idő a HÉV-járműtenderre.

Csakhogy Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója most elismerte, hogy a kormány addig sem jutott el, hogy véglegesítse az IKOP-listát, márpedig egy ilyen volumenű járműbeszerzés alsó hangon 3–4 év. „Az IKOP monitoring bizottság legutóbbi ülésén 12 jármű beszerzéséről volt szó, amelyek darabja a felvázolt műszaki paraméterek alapján 7 milliárd forint” – közölte Feld Márton.

A HÉV-üzem jelenlegi menetrendjéhez igazodó, 80–90 járműből álló flotta esetén ez 560–630 milliárd forintos költség. Erre jönne rá az infrastruktúra felújításának sok milliárdos költsége. Hegyi Zsolt szerint egyelőre két dolgot tehetnek: csúcsra járatják a karbantartást, illetve megpróbálnak használt járművekhez jutni. A vasúti járművek esetében azonban ez sokkal bonyolultabb, mint a buszágazatban.

Címlapról ajánljuk

Orbán Viktor: már újabb oka is van a háborúra az uniós országoknak, mert odatették a pénzüket Ukrajnába

A Digitális Polgári Körök által szervezett háborúellenes gyűlések közül a legnagyobbra került sor Szegeden szombaton, a Lázár János országjárásának szegedi programjával összekötött eseményen felszólalt a kormányfő is. Arról beszélt, hogy 2026 az utolsó választás az európai háború előtt, a szankciók és a háború 20 milliárd eurót vett el Magyarországtól, a javító-nevelő intézetek most nem jól működnek, a büntetés-végrehajtás alá kell rendelni őket.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×