Infostart.hu
eur:
383.82
usd:
331.39
bux:
106072.63
2025. november 19. szerda Erzsébet
Nyitókép: Budapesti Közlekedési Központ

Mivel túl drága, egyelőre halogatják a HÉV vonatok cseréjét

Sajtóértesülések szerint bőven 500 milliárd fölé kúszhat a HÉV-járműpark megújítása, így ez egyelőre nem is szerepel a kormány tervei között.

A 98 HÉV-járműből már az év elején is csak 79 volt forgalomba adható, 12 állt javítás alatt, hét pedig csak várt erre, mivel a koros járműveket hatévente fővizsgára kell küldeni, csakhogy ezek a szűkös javítókapacitások miatt torlódnak írja a 24.hu a Népszava értesüléseire hivatkozva. Pedig az idén 20, jövőre 25 fővizsgát kellene lebonyolítani, így a most bejelentett 5 jármű után, jövőre újabb 7 eshet ki a forgalomból – nyilatkozta Feld Mártont, a Magyar Közlekedési Klub elnökségi tagját.

Ráadásul a napokban derült ki, hogy az Orbán-kormány frissen elfogadott közlekedési stratégiájában 2035-ig egyetlen fillért sem szánnak a napi 135–170 ezer embert szállító HÉV-vonalak fejlesztésére. A lap felidézi, hogy Lázár János építési és közlekedési miniszter ugyan a bérletalku részeként elérte, hogy az állami HÉV-járműbeszerzés helyet cseréljen a fővárosi önkormányzat közlekedési projektjeivel. Így a CAF villamosokat az akkori egyezség szerint a helyreállítási alapból (RRF) finanszíroznák az IKOP helyett.

Utóbbi ugyanis hosszabb ideig, 2029-ig használható fel, így lenne idő a HÉV-járműtenderre.

Csakhogy Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója most elismerte, hogy a kormány addig sem jutott el, hogy véglegesítse az IKOP-listát, márpedig egy ilyen volumenű járműbeszerzés alsó hangon 3–4 év. „Az IKOP monitoring bizottság legutóbbi ülésén 12 jármű beszerzéséről volt szó, amelyek darabja a felvázolt műszaki paraméterek alapján 7 milliárd forint” – közölte Feld Márton.

A HÉV-üzem jelenlegi menetrendjéhez igazodó, 80–90 járműből álló flotta esetén ez 560–630 milliárd forintos költség. Erre jönne rá az infrastruktúra felújításának sok milliárdos költsége. Hegyi Zsolt szerint egyelőre két dolgot tehetnek: csúcsra járatják a karbantartást, illetve megpróbálnak használt járművekhez jutni. A vasúti járművek esetében azonban ez sokkal bonyolultabb, mint a buszágazatban.

Címlapról ajánljuk
Donald Trumpnak az olajon kívül orosz céljai is lehetnének Venezuelával

Donald Trumpnak az olajon kívül orosz céljai is lehetnének Venezuelával

A világ legnagyobb repülőgép-hordozóját és más hajókat küldött Trump elnök Venezuela közelébe – papíron a drogkarellek megfékezésére. Viszont, ha rezsimváltás a célja, akkor az ország olajkincse bedöntheti a világpiaci árakat és akár Putyin orosz elnök rendszerét.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.11.19. szerda, 18:00
Jelasity Radován
az Erste Bank Hungary Zrt. elnök-vezérigazgatója, a Magyar Bankszövetség elnöke
Alaposan elromlott a hangulat, mínuszban zártak az amerikai tőzsdék

Alaposan elromlott a hangulat, mínuszban zártak az amerikai tőzsdék

Ismét visszatértek a technológiai részvények magas értékeltségével, illetve az esetleges AI-lufival kapcsolatos befektetői aggodalmak, melyek hangulatromláshoz vezettek a nemzetközi részvénypiacokon. Ázsiában komoly mínuszokat lehetett látni, a japán piac több mint 3 százalékot esett, és az európai tőzsdék is nyomás alatt vannak, beleértve a magyar piacot. Az USA-ban ugyancsak esnek a tőzsdék, miközben a befektetők már az Nvidia holnap érkező gyorsjelentését várják. A makrogazdasági eseményeket tekintve, az előzetes várakozásoknak megfelelően 6,5%-on hagyta az alapkamatot kedden az MNB Monetáris Tanácsa. Ezzel a kondíciók több mint egy éve nem változtak, hamarosan azonban az infláció esésével akár izgalmas döntések is jöhetnek.   Hasonló témákról is szó lesz november 26-i ingyenes rendezvényünkön, ahol az MBH Bank szakértői segítenek eligazodni a részvénybefektetések világában, gyakorlati példákon keresztül bemutatva, hogyan építhető fel egy kiegyensúlyozott portfólió. Részletek és jelentkezés itt.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. november 18. 17:02
×
×
×
×