Az olasz „Autostrada dei Laghi” autópályát azzal a céllal építettek, hogy megkönnyítse a közlekedést az észak-olasz tavak között.
A pályát hivatalosan 1924. szeptember 21-én adták át III. Vittorio Emánuele olasz király és az út tervezője, Piero Puricelli jelenlétében - írja vezess.hu.
Az első autópálya irányonként csupán egy forgalmi sávval rendelkezett, de ezek igen szélesek voltak. Az út teljes szélessége 11 és 14 méter között mozgott, a burkolat pedig 18-20 cm vastag betonlapokból készült. A nyomvonal többnyire egyenes volt, az ívelt szakaszokon a kanyarok sugara legalább 400 méter, a lejtők dőlésszöge pedig nem haladta meg a 3 százalékot.
A pálya jelenleg 2x4 sávos.
Ez a korai autópálya különbözött a mai gyorsforgalmi utaktól, mivel szintbeli útkereszteződésekkel épült. A projekt kivitelezési költségei elérték a 90 millió lírát, és több mint négyezer munkás dolgozott éjjel-nappal, több millió köbméter földet mozgatva meg.
Abban az időben sokan feleslegesnek tartották az autópályát, mivel kezdetben naponta csak néhány tucat autós használta – összehasonlításképpen, ma több mint 50 millió jármű közlekedik Olaszország útjain, míg 1924-ben mindössze 85 ezer autó volt az országban.