Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
Nyitókép: Pixabay

Segítséget kérnek a vasúti árufuvarozók

A gazdasági visszaesés miatt 2020 első fél évében mintegy kétmillió tonnával csökkent a hazai vasúti teherforgalom.

A vasúti árufuvarozó társaságok az általuk fizetett hálózat-hozzáférési díj (pályahasználati díj) 2020. március 1-jétől ez év végéig tartó csökkentését kérik Palkovics László innovációs és technológiai minisztertől. Konkrétan a pályadíjak felártartalmának összesen 6,1 milliárd forintnyi elengedését szeretnék elérni. Kérelmük egybecseng a koronavírus-járvány gazdasági hatásainak mérséklését célzó uniós rendelettel - írja a Világgazdaság a hazai vasúti árufuvarozók nevében küldött levelet ismertetve. A dokumentumot a Magyar Vasúti Egyesület (Hungrail) két elnökségi tagja és a szervezet árufuvarozási bizottságának elnöke írta alá, de a Hungrail elnöke nem, hiszen éppen a Homolya Róbert által vezetett MÁV Zrt.-hez tartozó VPE Kft. bevételei csökkennének a kedvezmény megadásával.

A levél szerint a járvány okozta gazdasági visszaesés miatt a hazai vasúti szektor idei teljesítménye 15 százalékkal, egyes szegmenseiben pedig akár 25 százalékkal is eshet. A helyzetet rontja, hogy a teljesítmény csökkenése miatt emelkednek a fix jellegű költségek, a kisebb volumen következtében nő az egy tonnára jutó hálózat-hozzáférési díj, végső soron pedig magasabbak lehetnek a fuvardíjak.

Az aláírók érvelése szerint más országok már léptek, vagy hamarosan lépnek. A levél szerint a kedvezményre vonatkozó esetleges hazai kormányzati döntéseket legkésőbb 2020. november elejéig kell meghozni.

A lapnak Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria igazgatóságának elnöke elmondta, hogy a gazdasági visszaesés miatt 2020 első fél évében mintegy kétmillió tonnával csökkent a hazai vasúti teherforgalom, és miközben nem volt nagyobb javulás az év második felében sem, a vasútvállalatok állandó költségei nőttek. Az ágazatnak ezért sürgős segítségre van szüksége, a pályahasználati díj csökkentésével levegőhöz jutna, és megőrizné képességét a nemzetgazdaság logisztikai ellátására.

Címlapról ajánljuk

Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Az orosz-ukrán háború az elmúlt három és fél évben jóformán az egész világon megváltoztatta a légi közlekedést, hiszen Ukrajna felett tilos civil gépekkel repülni, Oroszország légterét pedig a kölcsönös szankciók miatt számos légitársaság nem használhatja. Ez mindent átalakított: az útvonalakat, a menetrendeket és az árakat is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×